Vanha sananlasku ei ole ikinä ollut näin oikeassa: Älä koskaan tuomitse Corollaa ruosteisten peltivanteiden perusteella

6:06img
Julkaistu 29.10.2018 11:09

Ville Järveläinen

Tämä vanha ja nuhjuinen Toyota Corolla saattaa tarjota liikennevaloista lähdettäessä kaikkien aikojen yllätyksen.

Pääkuvan video: Jaakko myy karmeassa kunnossa olevaa Carinaansa 51 eurolla

Autojen tuunaaminen on aivan oma taiteenlajinsa. Rakkaudella ja toisinaan isollakin rahalla rakennettuja projekteja esitellään ylpeydellä, ja nimenomaan näyttävyys on se, mitä niin monet tavoittelevat.

Joillekin autoharrastajille tärkeintä on kuitenkin se, mitä löytyy konepellin alta. Ja nimenomaan vielä niin, ettei sitä pystyisi päättelemään auton ulkonäöstä, jotta liikennevaloista lähdettäessä yllätysmomentti olisi mahdollisimman suuri.

Niin sanottujen sleepereiden on tarkoitus näyttää mahdollisimman vakiokuntoisilta. Usein ulkonäön suhteen joudutaan kuitenkin tekemään pieniä, mutta tarkkasilmäisimmille auton todellisen luonteen paljastavia muutoksia. Sellaisia voivat olla muun muassa leveämmät renkaat, vanteiden takaa pilkistävät punaiset jarrusatulat tai esimerkiksi hieman erikoiselta näyttävä konepelti, jonka alle on yritetty kätkeä vakiota kookkaampi moottori.

Yli 400 hevosvoimaa

Thaimaalaisen KS Racingin tuore projekti on kuitenkin vienyt koko sleeper-käsitteen aivan uudelle tasolle. Nuhjuista 1990-luvun Toyota Corollaa tarkastelevalle ei tarjota minkäänlaista vihjettä siitä, mitä autolle on todellisuudessa tehty.

14-tuumaiset peltivanteet, ruosteinen pakoputki sekä hieman kukkivat helmat, parhaat päivänsä nähnyt maalipinta ja pölyinen, jopa epäsiisti sisusta saavat auton näyttämään ulkopuoliselle aivan tavalliselta Corollalta.

Todellinen taideteos löytyykin vasta moottoriosastolta. Kun konepellin avaa, paljastuu sieltä viimeisen päälle puunattu ja meikattu sydän eli tässä tapauksessa Toyotan nelisylinterinen 3S-GTE, joka nähtiin aikoinaan muun muassa Celicassa ja MR2:ssa. Vakiona moottorista saatiin irti noin 260 hevosvoimaa, mutta tässä Corollassa sitä on rääkätty antamaan dynamometrin mukaan yli 400 hevosta.

Ottaen huomioon, että autossa todellakin on alkuperäiset renkaat, jarrut ja tiettävästi myös jousitus, ei ratin takana luultavasti pääse nautiskelemaan. Paitsi niistä liikennevaloista lähdettäessä.

Lähde: The Drive

Tuoreimmat aiheesta

Mitä ihmettä?