Pelkästään tällaisen auton olemassaolo on uskomatonta, mutta vielä yllättävämpää on se, että kyseessä on Volkswagenin ihan oma tuunausprojekti, joka pantiin kasaan vain kahdeksassa viikossa.
Vuonna 2007 Volkswagenin silloinen pääjohtaja Martin Winterkorn keräsi väkensä kasaan varsin eriskummallisen projektin merkeissä.
Winterkorn halusi, että Volkswagen-fanien vuosittaiseen riemujuhlaan Itävallan Wörthersee-järven rannalle tuotaisiin tuona keväänä jotain, mistä edes Volkkari-entusiastit eivät ole osanneet haaveilla.
Porukka löi viisaat päänsä yhteen, minkä jälkeen syntyi ajatus ultimaattisesta Golfista. Ei mistään ammattikoulun välitunnilla kyhätystä tuning-GTI:stä, vaan niin kunnianhimoisesta autosta, ettei vastaavaan projektiin kukaan muu edes ryhtyisi.
Lue myös: Peugeot 907 oli ranskalainen supermalli, joka päätyi tehtaalta suoraan museoon – kuusilitrainen V12 olisi vienyt autoa yli 350 km/h
Aikaa ei kuitenkaan ollut hukattavaksi, sillä hankkeen alkutahteja lyötiin maaliskuussa, ja Wörtherseen rannoille piti suunnata jo toukokuussa. Volkswagenilla ei kuitenkaan ollut puutetta osista tai osaamisesta.
Volkswagen Golf GTI W12-650
Lopputuloksena syntynyttä Golfia ei ehkä edes pitäisi nimittää Golfiksi, sillä alkuperäisestä GTI:stä jäi jäljelle käytännössä vain ovet, konepelti ja valot. Etujarrut otettiin Audi RS4:stä, takajarrut Lamborghini Gallardosta. Automaattilootasta oli kiittäminen Volkkarin silloista lippulaivasedan Phaetonia.
Levennetty, madallettu ja jopa C-pilariaan myöten ärhäköitetty GTI on pysäyttävä näky, mutta muutokset konepellin alla ovat vieläkin brutaalimmat. Konepellin alla ei ole moottoria ensinnäkään, vaan polttoainesäiliö.
Auton voimanlähde oli nimittäin Bentley Continental GT:stä revitty 6,0-litrainen ja 12-sylinterinen kaksoisahdettu W12, joka tarjosi tehoa 650 hevosvoimaa. Äärirajoille rääkätyn kolmiovisen Golfin huippunopeus oli 325 kilometriä tunnissa, eikä kiihdytys nollasta sataan vienyt sekään kuin 3,7 sekuntia.
Lue myös: Toyotan työntekijät jäivät puuhastelemaan tehtaalle työpäivän jälkeen – lopputulos voi pudottaa leukasi lattiaan
Koska kuusilitrainen W12 oli fyysisiltäkin mitoiltaan huomattavasti suurempi mylly kuin vakio-GTI:n 2,0-litrainen nelisylinterinen bensaturbo, ei sitä istutettu perinteiselle paikalle konepellin alle. Sen sijaan takapenkit revittiin irti, ja W12 löysi kotinsa kuljettajan takaa. Autosta tehtiin myös takavetoinen.
Tiukan aikataulun vuoksi aivan kaikkia auton toiminnallisuuksia ei ehditty laittamaan kohdilleen. Esimerkiksi ratin takana olevat läppävalitsimet eivät toimineet, kuten eivät myöskään hätävilkut. Ainoat sulosävelet, joita tässä autossa kuunneltiin, olivat peräisin moottorista, sillä äänentoistojärjestelmäkin uupui. Lisäksi ilmastoinnista tai edes lämmityksestä ei kannattanut haaveilla, sillä kojelaudan kytkimiä ei oltu yhdistetty mihinkään.
Golf GTI W12-650 jäi vähemmän yllätäen täysin uniikiksi yksilöksi. Jos sen haluaa nähdä omin silmin, tulee suunnata pääkallopaikalla Saksan Wolfsburgissa sijaitsevaan Volkswagen-museoon.
Lue myös: Skoda Tudor oli niin cool, että se jopa varastettiin autonäyttelyreissulla – miksei tätä upeaa coupea tuotu ikinä markkinoille?
Lähde: The Drive