Uusi Ghost on heille, jotka haluavat aavistuksen hillitymmän Rollsin.
Brittiläinen luksusautovalmistaja Rolls-Royce on esitellyt toisen sukupolven Ghostin.
Valmistajan mukaan uusi Ghost on teknologisesti heidän kaikkien aikojen edistynein autonsa. Eikä se ole mikään yllätys, sillä vuonna 2009 esitelty ensimmäisen sukupolven Ghost on 116-vuotiaan valmistajan historian myydyin malli.
Uuteen painokseen on näin ollen ladattu valtavasti odotuksia.
Kaksitoista sylinteriä
Skandinaavista tyyliä henkivä uusi Ghost on edeltäjäänsä minimalistisempi muodoiltaan. Tämä on Rolls-Roycen mukaan seurausta siitä, että valtaosa Ghostin ostajista arvostaa tyyliä, joka ennemmin henkii kuin huutaa luksusta.
Pinnan alla muutokset ovat aavistuksen suurempia. Siinä missä vanha Ghost jakoi osan alustastaan BMW:n 7-sarjan kanssa, on uusi Ghost täyttä Rolls-Roycea puskurista puskuriin.
Uuden Ghostin konepellin alta löytyy 6,75-litrainen kaksoisahdettu V12, joka tarjoilee 570 hevosvoiman edestä tehoa ja peräti 850 newtonmetrin verran vääntöä. Auto on aina nelivetoinen ja varustettu nelipyöräohjauksella. Painojakauman kerrotaan olevan optimaalinen 50/50 etu- ja taka-akseleiden välillä.
Sisätiloissa, kuten esimerkiksi ohjaamossa, tyylivaikutteita on otettu lippulaivamalli Phantomista. Yli viisimetrisen auton takapenkillä istuvalla on ruhtinaallisesti jalkatilaa, ja raskaat ovet avautuvat ja sulkeutuvat sähköavusteisesti.
Kuten sopii olettaakin, koristaa Ghostin kattoverhoilua tuttuun tapaan keinotekoinen tähtitaivas. Tähtiä löytyy myös kojelaudasta, jossa ne ympäröivät näyttävää Ghost-tekstilogoa auton sisävalojen ollessa päällä.
Autosta tehtiin ensin liian hiljainen
Autossa on äänieristeitä yli 90 kilon edestä, joten kateellisten herjat eivät kantaudu kuljettajan korviin. Ja nimenomaan kuljettajan, sillä Ghost on auto, jolla Rolls-Roycen asiakkaat kertovat ajavansa mieluiten ihan itse. Phantom on sitten se, jossa istutaan ennemmin takapenkillä.
Itse asiassa uuden Ghostin äänieristyksestä tuli CNN:n mukaan ensin niin hyvä, että auton kyydissä oleminen koettiin oudoksi – jopa epämiellyttäväksi.
Jotta esimerkiksi istuinrunkojen pieni resonointi ei kuulostaisi häiritsevän kovalta, oli niihin asennettava vaimentimia.
Insinöörit joutuivat myös miettimään, miten matkustamoon saataisiin totaalisen hiljaisuuden sijaan tasaisen miellyttävä äänimaisema auton liikkuessa, ettei myöskään muiden matkustajien hengitys tai housujen hankaaminen istuimiin kuulostaisi häiritsevältä.
Edellisen sukupolven Ghostin veroton hinta lähti noin 230 000 eurosta. Suomalainen autoverojärjestelmä ei kuitenkaan ole koskaan kohdellut tällaisia autoja hellästi, vaan vanhankin Ghostin hinta lähenteli Suomeen kilvitettynä puolta miljoonaa euroa.
Lähteet: Rolls-Royce, CNN
Lue myös: Japanin uusi keisari saa alleen aivan järjettömän siistin Toyotan – valmistetaan käsityönä