S, 3, X ja nyt myös Y. Teslan uusi Model Y on ollut myynnissä rapakon takana suurin piirtein yhtä pitkään kuin mitä maailma on kärvistellyt koronapandemian keskellä, mutta nyt auto on saapunut pitkän odotuksen jälkeen vihdoin ja viimein myös Suomeen.
Maaliskuussa 2019 esitelty Tesla Model Y on ollut toistaiseksi amerikkalaisten sekä kiinalaisten yksinoikeus. Teslan täyssähköisen katumaasturin myynti käynnistyi Yhdysvalloissa keväällä 2020 ja Kiinassa kuluvan vuoden tammikuussa.
Koko muu maailma on voinut tutustua autoon vain kuvien välityksellä. Tähän tulee kuitenkin muutos hyvin pian, sillä auton virallinen Suomen-lanseeraus tapahtuu maanantaina 30. elokuuta.
Median edustajat päästettiin tutustumaan uutuuteen Teslan pääkallopaikalla Vantaalla hieman etukäteen.
Lue myös: Teslat muuttumassa alumiinisiksi palapeleiksi, apuna pientalon kokoinen gigaprässi: "Aivan kuin valaisi metallisia leikkiautoja"
Kuin tilavampi ja käytännöllisempi Model 3
Jos Model X oli aikoinaan kuin katumaasturin kuoriin puettu Model S, on Model Y samanlaisen käsittelyn läpi käynyt Model 3. Se on käytännössä korkeampi, tilavampi ja kieltämättä myös käytännöllisempi versio aiemmin tänä vuonna päivitetystä Model 3:sta, joka oli tammi–toukokuussa Suomen toiseksi myydyin sähköauto Volkswagen ID.4 -katumaasturin jälkeen.
Pelkistä kuvista on ollut hankala hahmottaa Model Y:n todellista kokoa, mutta paljain silmin nähtynä korkeudessa tapahtunutta 18 sentin venähdystä on mahdotonta olla huomaamatta.
Auto tarjoaa Model 3:a enemmän tilaa niin matkustajien päille kuin polvillekin, minkä lisäksi takakontti avautuu käytännöllisesti katon yläreunaan asti helpottaen tavaroiden lastaamista ja purkamista sedanmalliseen Model 3:een verrattuna.
Aivan Model X:n kaltaisesta tilaihmeestä ei ole kyse, sillä coupemaisesti laskeva kattolinja rokottaa tilavuutta. Model 3:een verrattuna ero on kuitenkin merkittävä.
Säilytystilaa on reilusti takatilan lattian alla sekä fiksusti myös pyöräkoteloiden kohdalla kummallakin puolella sekä yllättävänkin syvässä etukontissa "konepellin" alla.
Ohjaamo ei tarjoa yllätyksiä Model 3:n kanssa tuttavuutta tehneille, mikä on henkilökohtaisista preferensseistä riippuen joko hyvä tai huono asia. Käytännössä kaikkia auton toimintoja hallitaan edelleen suurelta 15-tuumaiselta kosketusnäytöltä, eikä ratin takaa löydy perinteistä mittaristoa.
Kuljettajan paikalle hypätessä huomio kiinnittyy ensimmäisenä kasvaneisiin tiloihin, korkeaan ajoasentoon ja Model 3:a parempaan näkyvyyteen.
Lue myös: Kohutun Autopilotin ei pitäisi toimia, jos ketään ei ole ratin takana, mutta kuinkas kävikään: "Pelottavaa tajuta"
Vähän yli 5 000 euroa kalliimpi kuin vastaava Model 3
Tesla Model Y lanseerataan Suomessa nelivetoisena pitkän toimintamatkan (507 km) mallina, jonka hinta on 66 682 euroa, eli reilut viisi tuhatta euroa enemmän kuin Model 3:n vastaava Long Range AWD -versio.
Suomeen saapuvat autot on valmistettu Shanghaissa, josta tulevien Teslojen laadun on uutisoitu olevan Yhdysvalloissa valmistettuja parempaa. Lähitulevaisuudessa Model Y:n tuotanto käynnistyy myös Saksassa, kunhan Berliinin liepeille valmistuva Gigafactory valmistuu.
Model Y Long Range AWD kiihtyy nollasta sataan viidessä sekunnissa, mutta suorituksesta vielä reilun sekunnin pois höyläävä Performance-malli saapuu Suomeen vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä runsaan 72 000 euron hintalapulla varustettuna.
Ensimmäiset asiakkaat – jotka siis ovat tilanneet omansa jo aikoja sitten – saavat autonsa syyskuussa.
Lisävarustelista on Teslan muiden mallien tapaan maltillinen. Mallin valitsemisen jälkeen ostaja voi ruksia autoonsa mieleisensä ulkovärin viidestä ja sisustan värin kahdesta vaihtoehdosta, ottaa tuumaa suuremmat vanteet vakiovarusteisten 19-tuumaisten tilalle sekä Autopilot-avustimen.
Lisävarusteena oleva vetokoukku on mahdollista hankkia myös jälkikäteen. Vielä myöhemmin tänä vuonna lisävarustelistalle lisätään kolmas penkkirivi, jolla Model Y muovautuu 7-paikkaiseksi, mutta näiden autojen toimitukset menevät ensi vuoteen.
Musk uhoaa: Model Y maailman myydyin auto 2023
Teslan toimitusjohtaja Elon Musk uskoo Model Y:n nousevan maailman myydyimmäksi autoksi viimeistään vuonna 2023. Siihen on kuitenkin vielä todella, todella pitkä matka, sillä maailman myydyintä autoa, Toyota Corollaa, myytiin viime vuonna maailmanlaajuisesti yli 1,1 miljoonaa kappaletta.
Sähköautojen keskuudessa Model Y tekee kuitenkin kovaa nousua. Se oli tammi-toukokuussa 2021 maailman kolmanneksi myydyin sähköauto yli 100 000 kappaleen myynnillä – edellään vain Model 3 (170 000 autoa) sekä kiinalainen Wuling HongGuang Mini (150 000 autoa).
Model Y kilpailee samoista ostajista muun muassa Volkswagen ID.4:n, Skoda Enyaqin, Audi Q4 e-tronin ja Ford Mustang Mach-E:n kanssa.