Värilläkin on väliä – näin hillitset auton kuumenemista kesähelteillä

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Vaikuttaako auton väri siihen, kuinka nopeasti auto kuumenee auringossa?

Vastaus: Kesähelteellä auto kuumenee nopeasti. Jo muutamassa minuutissa moottorin sammuttamisen jälkeen auringonpaisteessa olevassa autossa alkaa olla tukalat oltavat. Lämpötila auton sisällä saattaa nousta saunamaisiin lukemiin. Tämän vuoksi on tärkeää, ettei eläimiä tai lapsia jätetä helteellä autoon edes muutamaksi minuutiksi.

Musta pinta imee kaiken siihen sattuvan valon kun taas valkoinen heijastaa sitä pois. Tämän vuoksi tumma auto lämpenee nopeammin kuin vaalea. Auton kuumenemiseen vaikuttaa värin lisäksi kuitenkin moni muukin asia. Valitsemalla tiettyjä varusteita ja tekemällä oikeita ratkaisuja arkisessa autonkäytössä, kuljettaja voi välttää oman ja autoseurueensa altistumisen kohtuuttomalle kuumuudelle.

Tummennetut lasit

Yhä useampaan uuteen autoon on saatavana vakio- tai lisävarusteena erilaisia sävylaseja. Myös vanhempiin autoihin on mahdollista hankkia erivahvuisia tummennuskalvoja sivu- ja takaikkunoihin.

Sävylasit tai tummennukset vähentävät auringon lämpösäteilyn pääsyä autoon sisälle. Näin auto säilyy viileämpänä pysäköitäessä. Tummennukset auttavat matkustajia myös ajon aikana estäen auringon häikäisyä tai kuumotusta sivulta päin.

Säilytys

Auton säilytys- ja pysäköintipaikka on varsin olennainen aurinkoisella kelillä. Autolle kannattaa etsiä pysäköintipaikka vaikkapa ostoskeskuksen yhteydessä olevasta pysäköintihallista. Monesti nämä, usein maan alla olevat, pysäköintihallit ovat mukavan viileitä, jolloin myös auto pysyy viileänä.

Mikäli pysäköintihallia ei ole lähettyvillä, auttaa myös varjoisen pysäköintipaikan etsiminen.

Polttoainetoimisen lisälämmittimen jäähdytystoiminto

Polttoainetoimiset lisälämmittimet ovat yleistyneet viime vuosina paljon. Ne mahdollistavat auton moottorin ja sisätilojen esilämmityksen auton omaa virtaa ja polttoainetta käyttäen. Näiden lämmittimien myötä lämmitystä ei ole enää sidottu tolppapaikkaan tai muuhun pistorasiaan, vaan se onnistuu käytännössä lähes kaikkialla ulkotiloissa, edellyttäen, ettei lämmittimen käyttöä ole erikseen kielletty.

Harva kuitenkaan tietää, että polttoainetoimista lisälämmitintä voi hyödyntää myös kesäaikaan. Säätämällä lämmittimen asetukset niin sanottuun tuuletusmoodiin, voi kuljettaja lämmittimen kaukosäätimen avulla käynnistää auton lämmityslaitteen puhaltimen ennen autoon menoa. Puhallin siirtää auton sisäilmaa huomattavasti viileämpää ulkoilmaa autoon sisälle.

Ikkunoiden avaustoiminto kaukosäädinavaimessa

Joissakin autoissa on myös ikkunoiden avaustoiminto kaukosäädinavaimessa vakiovarusteena. Käytännössä tämä toimii usein niin, että kuljettaja pitää ovien lukituksen avaavaa nappulaa pohjassa pidempään, jolloin auton kaikki sivuikkunat avautuvat tuuletusta varten. Näin autoon saadaan hetkeksi läpiveto ja pahin kuumuus autosta häviämään.

Ikkunoiden kaukosäädinavausta käytettäessä on oltava tarkkana. Autoa ei saa jättää ikkunat auki hetkeksikään vartioimatta. Auto on ikkunat auki sään armoilla. Avonaiset ikkunat houkuttelevat paikalle myös varkaita ja naapuruston kissoja.

Lisäksi tietooni on tullut useita tapauksia, että auton kauko-ohjainavaimen ovenavausnappula on painunut vahingossa pohjaan avaimen ollessa taskussa tai käsilaukussa ja ikkunat ovat avautuneet autonomistajan tietämättä. Tällöin autolle palattaessa on mahdollista, että auto on täynnä tuiskulunta. Olen itse ollut eräässä pohjoisen laskettelukeskuksessa todistamassa, että näinkin voi käydä.

Vahinkoaukaisun pystyy estämään, kytkemällä ikkunoiden kaukosäädinavauksen pois päältä auton asetuksista. Käyttäjän on siis itse harkittava, haluaako hyödyntää tuuletusmahdollisuutta vai pelata varman päälle.

***

Lue myös:

    Uusimmat