Autoilija! Älä toimi näin, kun tuulilasi on jäätynyt – "Ei missään nimessä voi käyttää..."

Autoilijan ei kannata yrittää oikaista lasin sulattamisessa pakkasella.

Autoilijan kannattaa huomioida alati kiristyvät pakkaset tuulilasin sulattamisessa. Väärillä tavoilla oikaistessa saattaa aiheuttaa autolleen suurta vahinkoa – ja kalliin laskun.

Kun tuulilasissa on jo kiveniskemä, suuret lämpötilavaihtelut tulee ottaa erityishuomioon.

Klassinen esimerkki on laittaa puhallin täysillä päälle jäätyneeseen lasiin, jossa on jo särö. Siinä on silloin iso riski saada aikaan halkeama. Eli suosittelen vahvasti viimeistään ennen pakkasten kiristymistä tarkastamaan, että lasissa ei ole kiveniskemiä, kertoo tuulilasien korjaamiseen ja vaihtamiseen erikoistuneen Carglass-ketjun kaupallinen johtaja Jussi Kovasiipi tiedotteessa.

Kovasiipi pitää modernien autojen lämmitettäviä tuulilaseja toimivina ratkaisuja, mutta varoittaa tee-se-itse-kikoista, jotka päättyvät huonosti.

Tulee mieleen lisäksi tapauksia, joissa autoilija on sulattanut jäätynyttä tuulilasia hiustenkuivaajalla tai jopa heittänyt kuumaa vettä jäätyneen tuulilasin päälle päästäkseen nopeammin liikkeelle. 

Kovasiipi huomauttaa, että kyseisenkaltaisissa menetelmissä lämpötilaero ja sen äkillinen vaihtoehto on sen verran kova, että lopputuloksena tuulilasi usein halkeaa. Olemme aiemmin kertoneet eräästä hyvinkin riskialttiista kikasta, jota ei kannata kokeilla itse, vaikka se somessa keräsikin miljoonayleisön.

Suihkutettavat etanolipohjaiset jäänpoistajat ovat Kovasiiven mukaan päteviä aineita, mutta tuotteista ei parane mennä sekaisin.

– Esimerkiksi lukkoihin tarkoitettua lukkosulaa ei missään nimessä voi käyttää tuulilasin sulattamiseen, sillä se on usein öljypohjaista ja vain sotkee lasin sulattamisen sijaan, asiantuntija muistuttaa.

Tuulilasi jäävapaaksi harjalla ja skraballa

Paras keino saada tuulilasi täysin vapaaksi jäästä on Kovasiiven mukaan perinteinen harjan ja skraban yhdistelmä.

Sillä saa kaikista parhaan tuloksen. 

Kovasiipi muistuttaa, että myös lämmitettävä tuulilasi kannattaa puhdistaa ainakin irtolumesta ja isoimmista kokkareista ennen lämmityksen kytkemistä. 

– Skraballa ja harjalla saa kuitenkin kaikki kerrokset pois.

Juttu jatkuu videon alla.

Skraballa on väliä

Luovalla päällä olevan autoilijan olisi syytä pitää mielessä, että skraban pitää olla valmistettu nimenomaan kyseiseen tarkoitukseen. Älä siis nappaa käteesi ihan mitä tahansa.

– Joskus kuulee, että lasia on hinkattu jopa paistinlastalla ja siinä on riskinä lasin naarmuuntuminen. Jos skrabana käyttää mitä tahansa terävää, metallista tai muuten vaan täysin väärää välinettä, se voi naarmuttaa lasin jo yhdestä kerrasta. 

Kovasiipi muistuttaa, ettei vakuutus kata autoilijan oman toiminnan pilaamaa lasia. Muutaman euron skraba tuleekin taatusti halvemmaksi kuin tuhansien eurojen tuulilasin uusiminen.

Entäpä mistä on kyse, jos auton tuulilasi jäätyy sisäpuolelta? Saako tuulilasin sisäpuoleen käyttää skrabaa? Lue Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen vinkit!

Katso myös: Tärkeimmät niksit talviautoiluun

Tärkeimmät niksit talviautoiluun – paina mieleesi nämä kolme keskeisintä asiaa 9:22
Talvi tuo autoiluun seikkoja, joihin tulee kiinnittää erityistä huomiota. Paina mieleen kolme keskeisintä asiaa.

Lähde: Carglass

Lue myös:

    Uusimmat