Sähköauton suuri talvikulutus yllätti tuoreen sähköautoilijan.
Jani Suominen koki yllätyksen hetkiä, kun uudenkarhea Polestar 2 -sähköauto kuluttikin tavallista enemmän virtaa nykyisillä paukkupakkasilla.
Asia tuli hyvin selväksi, kun miehen kolmihenkinen perhe matkusti hiljattain Vihdistä Tahkolle laskettelemaan. Pakkasasteita oli ajon aikana vähintään kaksikymmentäviisi.
– Kesällä range [kantama] on ollut noin 300 kilometriä, mutta nyt näillä pakkasilla tavaroineen ja suksibokseineen kulutus oli kaksinkertainen normaaliin verrattuna, ehkä jopa enemmänkin, Suominen kertoo MTV Uutisille.
Lue myös: Sähköautoilija, muista nämä asiat pakkasella: "Kulutusta pienentää, jos..."
Toki Suominen oli tietoinen, että kovilla pakkasilla sähköautoilijan on huomioitava tiettyjä seikkoja, mutta silti "ääriolosuhteiden" tuomat haasteet yllättivät.
– Odotin, että autolla pystyy heittämään 200 kilometrin välejä, mutta käytännössä 120–130 kilometrin välit olivat semmoisia, joita turvallisin mielin uskalsi ajaa.
Suominen ei ladannut matkalla auton akkuja kertaakaan aivan täyteen, sillä se olisi vienyt matkanteolta liikaa aikaa.
Latauspaikoilla ruuhkaa
Akkujen heikentynyt kantama ei ollut ainoa haaste, johon perhe Suominen törmäsi reissullaan. Varsinkin ABC-asemilla oli huomattavaa ruuhkaa ja jonottaminen latauspisteille kesti asemasta riippuen 10–30 minuuttia.
Suominen on ajanut aiemmin saman 460 kilometrin matkan polttomoottoriautolla yhtä soittoa kuuteen tuntiin. Kauppareissuineen ja taukoineen matka on ottanut enimmillään noin seitsemän ja puoli tuntia.
Nyt matka otti sähköautolla noin yhdeksän ja puoli tuntia, joista vähintään puolitoista tuntia meni lataamiseen.
Lue myös: Innostus sähköautoiluun näkyy hurjina latausmäärinä asemilla – "Ruuhkahuippuina kannattaa ennakoida"
Vasta ensimmäinen talvi
Suominen ei suhtaudu koettuun erityisen raskaasti, vaan ottaa sen lähinnä oppimiskokemuksena. Sähköautokaan ei vaihdu takaisin perinteiseen polttomoottorimalliin, vaikka hermo olikin koetuksella.
– Itselläni sähköauto on ollut vasta puoli vuotta ja nyt on ensimmäinen talvi. On täysin luonnollista, että asioita sattuu ja tapahtuu, Suominen pohtii.
– Todennäköisesti muutaman kymmenen vuoden päästä ei edes muisteta tätä aikaa, kuinka vaikeaa se oli. Ehkä jopa jo muutaman vuoden päästä uusien autojen osalta ei tarvitse miettiä näitä.
Lue myös: Jukka, 70, on ajanut taksia 50 vuotta – lataa suorat sanat nykytilanteesta alalla
Autoliitto: Tuttu tarina
Autoliiton hinausyhtiön toimitusjohtaja Ilkka Lehtisen korvaan Suomisten koettelemukset kuulostavat siltä, että sähköautolla on vielä teknisesti kirittävää polttomoottoriautoon.
Lehtisen mukaan tarina on hyvin tuttu Suomen olosuhteissa. Hän ei halua kuitenkaan osoitella sormella sähköautomerkkejä, mutta toteaa, että kyseessä ovat sähköautojen tekniset rajoitukset.
– Ainakin vielä toistaiseksi, kunnes toivon mukaan jossain vaiheessa tekniikka kehittyy sellaiseksi, että se palvelee täällä meidän olosuhteissa.
– Kovat pakkaset, kuormaa autossa, kylmä keli ja suksiboksi katolla. Ja jos vielä lämmitys on täysillä, niin kyllä se noin juuri tuntuu tällä hetkellä menevän.
Nykyisiin koviin pakkasiin Lehtinen suosittelee ennen kaikkea malttia.
– Oli kysymys sitten tien liukkaudesta tai vaarallisista olosuhteista, niin koitetaan pitää pää kylmänä ja rauhallisena.
Lue myös: Miten sujuvat suomalaisten sähköautoilijoiden pitkät reissut? MTV tutustui kolmeen tapaukseen
Lehtisen mukaan sähköautoilijan kannattaa nyt ennen kaikkea suunnitella ajettava matka, ottaa selvää latauspaikoista ja niiden mahdollisista jonoista.
– Näissä keleissä sähköauton lataaminen on huomattavasti hitaampaa kuin heinäkuussa. Sen vuoksi jonot latureilla ovat ihan jotain muuta, kuten on myös vastaanotettu virta, Lehtinen muistuttaa.