Pojan puhelin ei vastaa eikä viranomaisiakaan saa kiinni. Monen varusmiehen vanhemman tuska ja epätoivo oli sietämätöntä vajaa vuosi sitten, kun Raaseporissa sattui puolustusvoimien ajoneuvon ja VR:n kiskobussin tuhoisa onnettomuus.
Video: Tällainen on Raaseporin kohtalokas tasoristeys.
– Puheluja tuli niin paljon, ettei kaikkiin pystytty vastaamaan, kertasi puolustusvoimien viestintäjohtaja Sami Nurmi.
Kolme Uudenmaan prikaatin varusmiestä ja yksi junan matkustaja kuolivat, kun puolustusvoimien ajoneuvo törmäsi VR:n kiskobussiin tasoristeyksessä Raaseporissa 26. lokakuuta 2017. Ajoneuvon kuljettaja säästyi syytteiltä, kun oikeudessa todettiin, ettei kukaan auton hytissä huomannut lähestyvää junaa.
Puhelimet alkoivat soida
Kun tietoja turmasta alkoi tihkua julkisuuteen, alkoivat puhelimet piristä Uudenmaan Prikaatissa. Miten hoitaa viestintä omaisille? Tilanteeseen ei ollut olemassa valmista mallia.
– Siinä alussa ei varmasti ollut. Poliisin kanssa yhteistyössä nämä asiat on silloin pohdittu. Kun tietoa tuli, pyrimme siitä tiedottamaan ja helpottamaan sitä tuskaa, Nurmi jatkaa.
Prikaatin henkilöstön puhelimet kuormittuivat ennen kaikkea siksi, etteivät huolestuneet omaiset saaneet yhteyttä lapsiinsa.
– Varusmiehiä oli käsketty pitää puhelimet pois päältä.
Ohjeistusta muutettiin turman jälkeen
Nurmen mukaan varusmiesten ohjeistus muuttuikin turman jälkeen. Jos vastaavaa sattuisi, varusmiesten olisi laitettava puhelimensa mahdollisimman nopeasti päälle ja oltava yhteydessä omaisiinsa.
Myös Onnettomuustutkintakeskus (OTKES) antoi turman jälkeen Puolustusvoimille suosituksia viestinnän kehittämiseen. Parhaillaan on käynnissä selvitys perustaa niin sanottu omaispuhelin.
Kyseinen numero otettaisiin käyttöön vain vastaavissa tilanteissa. Puheluihin vastaamaan koulutettaisiin puolustusvoimien henkilöstöä eri joukko-osastoista ympäri maata.
Huolestuneen omaisen puheluun voitaisiin näin vastata esimerkiksi Rovaniemeltä, vaikka turma tai muu poikkeustilanne olisi tapahtunut Helsingissä tai Turussa.
– Kaikilla puheluiden vastaanottajilla on oltava sama tietoisuus siitä, mitä on tapahtunut. Se mitä omaisille kerrotaan, riippuu tilanteesta. Mutta näin kaikki pääsevät puheluineen läpi ja saavat oikean tiedon, Nurmi täsmentää.
Myös tiedotusta parannettava
Toinen keskeinen OTKES:n huomio keskittyi puolustusvoimien viestinnän nopeuteen Raaseporin turman kaltaisissa tilanteissa.
– Meidän olisi pitänyt nopeammin onnettomuuden alkuvaiheissa laittaa ensitiedote ja tiedottaa, mihin joukkoon onnettomuus kohdistui. Sillä oltaisiin saatu rauhoitettua suuri osa soittajista, Nurmi myöntää.
Nurmen mukaan puolustusvoimien ohjeistus ja siihen liittyvät normit ovat muuten olleet ajan tasalla. Viestinnän nopeutta on vain lisättävä ja monipuolistettava. Panostuksia on luvassa nopean tiedon jakamiseen sosiaalisen median, eli pääasiassa Twitterin ja Facebookin välityksellä.