Kiinalaiset autovalmistajat ovat napanneet Venäjän automarkkinoista jo kolmanneksen.
Kiinalaisvalmistajat ovat hyödyntäneet siekailematta Venäjän Ukrainaan tekemän hyökkäyksen tarjoamia mahdollisuuksia. Ne ovat kuluvan vuoden aikana vallanneet mittavan siivun Venäjän automarkkinasta.
Länsimaisten autovalmistajien jättämä tyhjiö täyttyy kovaa kyytiä kiinalaisvalmisteisilla ajoneuvoilla.
Jo kolmannes uusien autojen rekisteröinneistä karttuu itäisten automerkkien laariin. Kiinalaisten henkilöautojen kysyntä on tammi–marraskuun välisenä aikana peräti kolminkertaistunut uutistoimisto Reuters kertoo.
Lue myös: Tämä ei ole vitsi: Tässä tulee upouusi "Moskvitsi" – uutuutena varuste, jota Ladastakaan ei enää löydy
Vakiintunut työnjako
Esimerkiksi Haval, Chery ja Geely kaksinkertaistivat myyntinsä tammikuun reilusta 8 000 henkilöautosta marraskuun yli 16 000 henkilöautoon.
Autostat-analytiikkatalon keräämät tilastot kertovat kiinalaisten markkinaosuuden kohonneen tammikuun 9,6 prosentista marraskuun 31,3 prosenttiin.
Uusien ensirekisteröintien määrän ennakoidaan rikkovan kuluvana vuotena 600 000 ajoneuvon rajan.
– Länsimaiset automerkit valmistavat pieniä määriä, tuontiautoja tulee kourallinen joten käytännössä markkina jaetaan venäläisten ja kiinalaisten autovalmistajien kesken, autoalaa seuraava venäläinen analyytikko Vladimir Bespalov tiivistää.
Työnjako näyttää jo vakiintuneen. Venäläisten valmistamat ajoneuvot tyydyttävät huokeamman, 23 000 euroon yltävän hintaluokan kysyntää. Kiinalaisten kontolle jää kalliimpien hintaluokkien autokauppa.
Kiinalais-Mosse kohautti
Venäjällä kohua on ehättänyt herättää erään hiljattain myyntiin tulleen kiinalaisauton varsin helposti tunnistettava ulkonäkö. Viime kuussa esitelty kiinalaisen JAC-Motorsin valmistama auto oli kuin ilmetty menneen neuvostomaailman Moskvitsh eli Mosse.
Lue myös: Markkinoille toinenkin pakote-Lada – raavitaan kasaan niistä osista, mitä varastosta löytyy
Moskvitsh on aiemmin kertonut yhteistyöstään kiinalaisen autovalmistajan kanssa, mutta ei ole paljastanut yhteistyökumppaninsa nimeä.
Perinteistä Moskvitshia valmistetaan ranskalaisen Renaultin jälkeensä jättämässä tuotantolaitoksessa. Venäjältä ovat Renaultin ohella poistuneet muun muassa Nissan, Mercedes ja Ford.
Pieni pala Kiinalle
Bespalov arvelee, että kiinalaiset autovalmistajat saattavat lohkaista ensi vuonna jo 35 prosentin osuuden Venäjän automarkkinasta, mikäli taloustilanne pysyy ennallaan. Hänen mukaansa markkina saattaa elpyä jopa 800 000 rekisteröityyn ajoneuvoon.
Kiinalaismerkkien myyntivolyymit ovat silti vain kalpea aavistus kotimarkkinan imusta. Pelkästään marraskuussa myynnit maailman suurimmassa automarkkinassa olivat 35 kertaa Venäjän kauppoja korkeammat.
Kuluneen vuoden kymmenen ensimmäisen kuukauden aikana Venäjä oli Kiinan autoteollisuuden kuudenneksi suurin vientikohde 3,9 porosentin osuudella. Oheen luetaan myös autotarvikkeet ja komponentit.