Elektroniikka-alan myynti on piristynyt viime vuodesta, mutta alalla käydään nyt kovaa hintakisaa. Kilpailu markkinaosuuksista kiristyi keväällä, kun Expert lanseerasi näyttävästi uuden Power-ketjunsa.
Pari vuotta sitten pörssiin listautuneen Verkkokauppa.comin liikevoitto kutistui huhti-kesäkuussa liki kolmanneksen eli noin miljoonaan euroon.
Yhtiö kuitenkin uskoo, että se pärjää hintakisassa.
– Hintakilpailu on koventunut, mutta meillä on alhaisimmat kiinteät kulut, mikä mahdollistaa sen että pitkällä juoksulla pystymme myymään tuotteet halvemmalla kun muut, Verkkokauppa.comin toimitusjohtaja Samuli Seppälä sanoo MTV Uutisille.
Matala kulurakenne perustuu siihen, että yhtiöllä on vain kolme kivijalkakauppaa - eikä kymmeniä myymälöitä eri puolella Suomea. Kokonaan kivijalkamyymälöistä ei ole kuitenkaan tarkoitus luopua.
– Asiakkaat myös tykkää noutaa näitä verkon ostoksia - ja osalta tavaran toimittajia me saadaan paremmat ehdot kun meillä on edes muutama myymälä.
Käytännössä ihmiset ovat oppineet hakemaan verkosta edullista hintaa, joko tuotteista tai palveluista.
– Yleensä selvitän minkälaisia tuotteita on tarjolla ja sitten etsin sille halvimman hinnan. Tavara on ihan samaa joka paikassa ja hinnan perusteella sitten valitaan, asiakas Tero Kivistö kommentoi.