Suomen potentiaalinen F1-kisa on lähtenyt selvitystyön alle. Rakenteilla oleva KymiRing on tarjoamassa kansainvälisen tason puitteet, minkä lisäksi F1-sarjan uuden omistajatahon lähestymistapa on muuttunut aiemmasta. F1-kisalla olisi järisyttävän kova taloudellinen vaikutus niin rata-alueen läheisyyteen kuin koko Suomelle.
Kotimaisen autourheilun kattojärjestön AKK:n toimitusjohtaja Tatu Lehmuskallio nostaa esille vertauskuvan Jyväskylän MM-rallin puolelta. Jyväskylän legendaarisen rallin vaikutuksesta on olemassa suoria lukemia.
– Sitä mitataan joka toinen vuosi ja siihen liittyvä tutkimus tehtiin viime vuonna. MM-rallin välitön vaikutus Jyväskylän alueelle oli 15 miljoonaa euroa ja vähän laajemmalle alueelle noin 20 miljoonaa euroa. Tuohon on toki vaikea arvioida sitä, että millaisia euromääriä esimerkiksi nyt sankoin joukoin paikan päällä olleet virolaiset kuluttivat siirtymän yhteydessä, Lehmuskallio pyörittelee MTV Sportille.
– Puhutaan kuitenkin kymmenien miljoonien eurojen talousvaikutuksista. Se on realismia ja se on ollut erittäin iso plussa, kun on neuvoteltu MM-rallin jatkosopimuksista. Kaikki ovat nähneet sen, millainen potentiaali sillä on. Esimerkiksi kun Jyväskylän valtuusto äänesti rallin jatkosta, niin enemmistö oli sen puolella. Ei jäänyt sanansijaa sille, etteikö siellä nähty rallin arvoa niin merkittävä, että sopimusta haluttiin jatkaa, vaikka kustannukset ja vaatimukset olivat kaupunkia ajatellen suuremmat kuin aiemmin, Lehmuskallio jatkaa.
LUE MYÖS: Voitaisiinko Suomessa järjestää sekä MM-ralli että F1-kisa? – "Meidän pitää tuoda tapahtumia"
MM-ralliin verrattuna F1-kisan kohdalla puhutaan vielä selkeästi suuremmista summista.
– Vaikutus on pirun iso, Lehmuskallio myöntää.
– Sen, millaisia numeraalisia vaikutuksia MM-rallilla on, voi kertoa kymmenellä, Lehmuskallio sanoo potentiaalisen F1-kisan vaikutusarviosta.
– Ja niitä vaikutuksia on monenlaisia. Valtion verotulot ja työllistäminen niin lyhyt- tai pitkäaikaisesti. Tuo kaikki on mitattavissa. Sitten on aineeton hyöty. Kuinka merkittävää olisi Suomelle, että täällä olisi tuollainen tapahtuma. Kuinka merkittävää oli, kun (Donald) Trump ja (Vladimir) Putin vierailivat täällä. Kuinka merkittävää on, että meillä on sellainen tapahtuma kuin Slush. Aina on olemassa numeroarvo, mutta noissa on paljon muutakin. Suomen valtio käyttää koko ajan miljoonia euroja viennin edistämiseen, sen vahvistamiseen, suomalaisen teknologian edistämiseen ja Suomen tunnettavuuteen. Tuollaisesta kisasta voi sanoa, että se on valtavan hyvä metodi. Meidän formulakuljettajat ovat maailman tunnetuimpia suomalaisia, laittaa heidät sitten kenen tahansa muun rinnalle. Se on fakta, ja se on tietyllä tavalla valtavan suuressa arvossa oleva työkalu, mitä ruvetaan jossain vaiheessa käyttämään. Senhän takia näitä järjestetään, että halutaan tuoda sitä omaa osaamista esille ja että saadaan sitä välitöntä, välillistä ja aineetonta hyötyä sille seutukunnalle tai hankkeelle, mitä se idea sitten edustaakaan, Lehmuskallio käy läpi.
AKK:n toimitusjohtajan mukaan F1-kisan järjestäminen ei ole sinänsä mitenkään iso juttu. Itse tapahtuman kasaaminen on jopa pienempi urakka kuin MM-rallin vastaava.
– F1:ssä se ympärillä oleva kokonaisuus on sitten vain laajempi, Lehmuskallio vertailee.
Tällä hetkellä Suomen F1-kisa on yhtenä vaihtoehtona monien eri skenaarioiden keskellä. Suomella on kuitenkin iso etu moneen muuhun verrattuna.
– Me ollaan aivan loistavassa asemassa, koska meidän ei tarvitse rakentaa enää fyysisesti sitä itse rataa. Joskus oli se kaava, että joku taho näytti pellonreunaa, että ”tähän se tulee”, minkä jälkeen paikalle saapuivat suunnittelijat ja puhuttiin 250 miljoonan euron rakentamiskustannuksista. Nyt ollaan menty 180 astetta toiseen suuntaan. Nyt pinnalla on kestävä kehitys ja se, että voitaisiin pienillä muutoksilla luoda maailmanluokan puitteita, Lehmuskallio käy läpi.
Suomen potentiaalisesta F1-kisasta vastaavat tahot ja nykyinen F1-sarjan johto käyvät keskinäisiä keskusteluja, minkä yhteydessä tehdään selvitystyötä siitä, mitä hanke todellisuudessa vaatii.
– Sitten kun se selvitystyö on riittävän pitkällä, niin sitten me nähdään se konkretia. Mistä puhutaan resursseissa, luvuissa, henkilöissä, hotellimajoituksissa, lentokentissä sun muissa – mitä kaikkea ne sitten ovatkaan, Lehmuskallio sanoo prosessista.
KymiRingille tuodaan 2020-luvulla MotoGP-kisoja. Lehmuskallion mukaan potentiaalisen F1-kisan osalta ei ole määritetty sen tarkempia aikatauluja.