Suomen potentiaalisen F1-kisan selvitys on lähtenyt kunnolla liikkeelle, kun F1:n urheilujohtajan Ross Brawnin johtama ryhmä on ottanut Suomen yhdeksi vaihtoehtokohteeksi. Voitaisiinko Suomessa järjestää tulevaisuudessa MM-rallin lisäksi myös F1-kisa saman vuoden aikana? Autourheilun kattojärjestön AKK:n toimitusjohtaja Tatu Lehmuskallio ei tyrmää lainkaan ideaa.
Viime viikonloppuna ohjelmassa ollut Suomen MM-ralli on vakiinnuttanut asemansa historiallisena osakilpailuna. Formuloissa tilanne on ollut toinen.
Suomen kisa on ollut käytännössä pelkkää haaveunta.
Nyt haaveunesta on tulossa realismin tavoittelua. Kouvolan suunnalle rakennettava KymiRing on tarjoamassa kansainväliset mitat täyttävät olosuhteet, minkä myötä Suomen F1-kisan tavoittelusta on tullut todellisuutta.
– KymiRingin valmistuminen edellyttää sitä, että meidän pitää tuoda tapahtumia sinne, jotta rataan tehdyt satsaukset ovat sen arvoisia, AKK:n toimitusjohtaja Lehmuskallio sanoo aiheesta MTV Sportille.
KymiRingille tuodaan 2020-luvulla MotoGP-sarjan osakilpailuja. F1-sarjan saaminen Suomeen vaatii kuitenkin vielä suurempia satsauksia.
Mutta voitaisiinko Suomessa järjestää tulevaisuudessa samana vuonna sekä MM-ralli että F1-kisa?
– Varmasti voidaan. Onhan meillä esimerkiksi huippuluokan musiikkifestivaaleja, joita järjestetään kesäisin päällekkäin ja vaikka kuinka paljon. Niissäkin puhutaan kymmenistä tuhansista ihmisistä. Meidän koko AKK:n suunnitelma kansainvälistymistä varten on se, että meidän pitää päästä tilanteeseen, jossa meillä on 3-5 maailmanluokan tapahtumaa tasaisesti joka vuosi. Ei välttämättä toistuen sama määrä, mutta että niitä on tasaisin väliajoin, Lehmuskallio sanoo.
– Jos ajatellaan, että voidaanko me mahdollisesti järjestää tuollainen määrä kansainvälisen tason kisoja, niin se on meidän strategia. Siihen me tähdätään ja sitä varten meidän pitää laajentaa tätä toimintaa, Lehmuskallio painottaa.
– Ei tuo ajatus (MM-ralli ja F1-kisa Suomessa) mahdoton ole, mutta totta kai näissä pitää tehdä tarkkaan laskelmia. Jos ihan järjestämisen näkökulmasta katsotaan, niin varmasti tuo on mahdollista. Se, että miten esimerkiksi talous saadaan kuntoon, niin se on osa tätä selvitystyötä, mikä on laitettu käyntiin. Mikä on Suomen tie ja Suomen malli, mikä on järkevää ja mikä on realistista, mikä on se piste, missä on pakko nostaa kädet ylös. Sitä kaikkea tässä käydään läpi, AKK:n toimitusjohtaja jatkaa.
Loppupeleissä selvitystyö kulminoituu nimenomaan rahaan. Iso kysymys liittyy siihen, että voidaanko Suomessa ottaa isoja taloudellisia riskejä ja sijoittaa kymmeniä miljoonia euroja yksittäiseen tapahtumaan.
– Kun selvitystyö on tehty, niin sitten tiedetään, että minkäkokoinen vuori meillä on edessä. Sitten sitä ruvetaan ratkomaan yhteiskunnallisten, kaupallisten ja poliittisten tahojen kanssa, Lehmuskallio taustoittaa.
– Ennen kaikkea meillä pitää olla riittävästi aikaa tehdä se selvitystyö. Ei voida lähteä vain hotkimaan, että ”meillä on tämmöinen rata, ruvetaanko ajamaan?” Selvitystyö pitää tehdä niin hyvin, että tiedetään se aito realismi. Missä oikeasti ollaan ja onko tuo (F1-kisa Suomessa) oikeasti mahdollinen toteutettavaksi. Mitä se vaatii vielä lisää ja mitkä ovat ne asiat, mihin meidän pitää erityisesti panostaa.
Lehmuskallion mukaan selvitystyölle ei ole asetettu takarajaa.
Lisää muun muassa potentiaalisen F1-kisan taloudellisista vaikutuksista myöhemmin MTV Sportin sivuilla.