Porsche on parhaiten tunnettu urheiluautoistaan, vaikka myyntiluvuilla mitattuna valmistajan katumaasturit ovatkin olleet menestys valmistajalleen. Jottei urheiluautot jäisi perheautojen jalkoihin, esitteli Porsche vahvistusta 911 Carreran mallistoon.
Elämässä pitää olla vaihtoehtoja, ja samaa mieltä on ilmeisesti Porsche. 911-mallisto on laajempi kuin koskaan; 911 Carrera, uutuutena Carrera T, Carrera S, Carrera GTS, Targa, Turbo, sekä urheilullisimmat GT-mallit. Useimpien kohdalla pitää valita manuaalin ja automaatin väliltä, ja valtaosa on myös tarjolla avonaisena.
Uusin lisäys, 911 Carrera T, juontaa mallinimensä osalta juurensa vuoteen 1968. Auto noudattaa puristista suhtautumista urheilulliseen ajamiseen. Moottori on perus-Carrerasta lainattu tuttu 3,0-litrainen ahdettu bokserikutonen, eli tehoa on tarjolla 370 hevosvoimaa ja vääntöä 450 newtonmetriä. Carrera T on kuitenkin pakattu täyteen tehokkaampien mallien herkuilla, joita ei ole tarjolla samantehoiseen perusmalliin. Eroina ovat muun muassa manuaalivaihteiston lyhyemmät välitykset ja lyhyempi vaihdekeppi, mekaaninen tasauspyörästön lukko, 20 millimetriä vakiota matalampi PASM-urheilualusta, Sport Chrono -varustepaketti, ja lisävarustelistalta on poimittavissa myös takapyöräohjaus.
Auto on myös 20 kiloa vastaavasti varusteltua Carreraa kevyempi. Tämä säästö on saavutettu muun muassa äänieristystä vähentämällä, laseja keventämällä, jättämällä takapenkit pois, ja halutessaan myös keskikonsolin viihdejärjestelmän voi jättää pois. Painoa autolla on 1 425 kiloa.
Muutoksilla on saatu pientä lisämaustetta suorituskykyyn. Vastaavan tehoiseen Carreraan verrattuna satanen saavutetaan manuaalivaihteistolla kymmenyksen verran nopeammin ajassa 4,5 sekuntia. Auto on tarjolla myös kaksoiskytkinvaihteistolla, ja silloin sataseen keretään 4,2 sekunnissa. Suurempi ero tullee esille esimerkiksi moottoriradalla, jossa auton kevennys, tasauspyörästön lukko, tiheämmät välitykset ja matalampi alusta pääsevät kunnolla oikeuksiinsa.
911 Carrera T:n hinta on manuaalivaihteistolla 176 943 euroa, ja Suomen autoverotuksen ansiosta kaksoiskytkinvaihteistolla varustettuna 173 546 euroa. Vertailun vuoksi edullisin 911 Carrera PDK kustantaa 148 480 euroa ja tehokkaampi 420-hevosvoimainen 911 Carrera S PDK 171 173 euroa. Jos siis haluaa puristista ajoelämystä 911 Carrera T:n ratissa, siihen täytyy olla myös valmis panostamaan.
Kuvat: Valmistaja
Teknavin tv-ohjelman 14. tuotantokauden uudet jaksot maanantaisin kello 22.35 MTV3-kanavalla.