Pasilan asema suljettiin virallisesti sunnuntain ja maanantain välisenä yönä. Tiistaina alkoi asemalla purkutyö. Vanha saa väistyä uuden tieltä.
Matkustajille aseman muutostyöt ovat näkyneet jo hyvän aikaa kauppojen ja kahviloiden sulkemisina. Muuten muutostyöt eivät ole juurikaan matkustajille kuuluneet, syynä siihen on se, että Pasilan aseman alla töitä on tehty yöaikaan. Töitä on tehty junaliikenteen ehdoilla jo puolitoista vuotta.
– Töitä on tehty arkiöisin 22.30–5.00, kertoo YIT:n työpäällikkö Timo Leppänen.
Nyt purkutyöt ovat käynnissä ja Pasilan aseman kadulle näkyvät osat katoavat puolen vuoden aikana, mutta ihan kaikkea vanhaa ei kuitenkaan pureta.
– Siihen jää vahvistettavat perustukset ja tulevan aseman lattia, kertoo Leppänen.
Uusi asema on käytössä loppuvuodesta 2019, ainakin toistaiseksi massiivinen rakennusprojekti on pysynyt aikataulussaan.
– Tämä on ollut haastava aikataulutettava, mutta me ollaan pilkottu tämä pienempiin osiin. Yksi osa kerrallaan on aikataulutettu ja sitten osat yhdistetty ja sitä kautta saatu tämä koko hanke aikataulutettua, kertoo YIT:n tuotantojohtaja Pekka Luukkonen.
Isolla rakennustyömaalla työskentelee tällä hetkellä noin 800 henkilöä ja kun rakentaminen edistyy ja pääsee täyteen vauhtiinsa rakennustyömaalla työskentelee yli tuhat ihmistä. Suurin työ pitäisi olla tehtynä syksyllä 2019.
– Silloin meillä aukeaa pysäköintilaitos, kauppakeskus ja sitten uusi Pasilan asema, kertoo Luukkonen.
Sen jälkeen rakennustöitä jatketaan niin, että toimistot, hotellit ja asunnot valmistuvat vuonna 2020.