Paljonko sinä olisit maksamaan välttääksesi kuoleman tai loukkaantumisen liikenteessä? Tätäkin on tutkittu.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilaamassa tutkimuksessa tutkittiin ensimmäisen kerran Suomessa, mitä ihmiset olisivat valmiita maksamaan kuoleman tai loukkaantumisen välttämisestä liikenteessä.
– Tutkimuksen mukaan tilastollinen ihmishengen arvo Suomessa on keskimäärin noin 2,4 miljoonaa euroa, vakavan loukkaantumisen välttämisen noin 900 000 euroa ja lievän loukkaantumisen noin 60 000 euroa, kerrotaan Traficomin verkkosivuilla.
Näin ihmishengen arvo määriteltiin
Tutkimuksessa vastaajien piti valita kahdesta onnettomuusriskiä eri tavalla alentavasta ja eri hintaisesta vaihtoehdosta.
– Tämän perusteella tutkimuksessa arvotettiin riskiä ja laajennettiin tulkintaa vuosi- ja väestötasolle, minkä perusteella voitiin määrittää ihmishengen tilastollinen arvo liikenteessä.
Lue myös: Ernon kylmäävä video: Kun vastaantulevan rekan rengas räjähti, oli onnesta ja taidosta kiinni, ettei auto rytistynyt kuin peltipurkki
Traficom korostaa, ettei tutkimuksessa ole kyse arvon määrittämisestä elämälle, vaan siitä, miten paljon ihmiset ovat halukkaita maksamaan riskejä vähentävistä toimista.
– Tieliikenteen kuolemantapausten ja loukkaantumisten rahallisen arvon määrittely on olennaista muun muassa liikenneturvallisuuteen vaikuttavien toimenpiteiden arvioinnin näkökulmasta. Esimerkiksi onnettomuuksien vähentyminen ja siten onnettomuuskustannusten pieneneminen ovat usein tieverkon parantamistoimenpiteiden tavoitteena.
Yli 200 suomalaista kuolee vuosittain liikenteessä
Suomessa kuolee vuosittain liikenteessä keskimäärin yli kaksisataa ihmistä. Monia satoja loukkaantuu vakavasti sekä tuhansia lievästi.
– Suomalaisessa tutkimuksessa omana erityispiirteenä aikaisempiin kansainvälisiin tutkimuksiin verrattuna oli se, että tutkimuksessa kysyttiin maksuhalukkuudesta sekä vakavien että lievien onnettomuuksien välttämisen näkökulmasta. Vakavien ja lievien onnettomuuksien tilastollinen erottelu on tärkeää muun muassa liikenneturvallisuuden vaikuttamiskeinojen kohdistamiseksi, sanoo ylijohtaja Jarkko Saarimäki Traficomin sivuilla.
Lue myös: Onko tässä koko planeetan turvattomin uusi auto? Turvatyynyjen ja ABS-jarrujen puute ovat vain pintaraapaisu – miten tällaista saa edes myydä
Suomalaisten halukkuus maksaa henkilövahinkoihin johtavien liikenneonnettomuusriskien alentamisesta -tutkimuksen teki Turun yliopiston Taloustieteen laitos. Tutkimukseen vastasi yli 2 600 satunnaisesti valittua 18–75 vuotiasta henkilöä.