Uudistetun Suomi.fi-verkkopalvelun avulla kansalainen voi tarkistaa omat tietonsa eri viranomaisten rekistereistä ja asioida useiden julkisen hallinnon toimijoiden palveluissa yhdellä kirjautumisella.
Uudistettu Suomi.fi-verkkopalvelu on avattu kansalaisten käyttöön. Sen avulla kansalainen voi muun muassa asioida useiden julkisen hallinnon toimijoiden palveluissa yhdellä kirjautumisella. Tulevaisuudessa palvelun avulla voi myös vastaanottaa viranomaisviestejä sähköisesti ja valtuuttaa toisen henkilön asioimaan puolestaan.
– Jos kansalainen ei esimerkiksi tiedä, minkä viranomaisen kanssa hänen tulisi asiansa hoitaa, Suomi.fi-verkkopalvelu ohjaa oikean tahon luo, Väestörekisterikeskuksen hankepäällikkö Jani Ruuskanen kertoo.
Palvelu tarjoaa tietoa elämäntilanteisiin, joissa kansalainen joutuu asioimaan useiden eri viranomaisten kanssa. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi lapsen syntymä, avioero, työttömäksi jääminen tai läheisen kuolema.
Kirjautumalla palveluun käyttäjä voi käydä tarkistamassa omia tietojaan muun muassa väestötietojärjestelmästä, ajoneuvo- ja venerekistereistä sekä kaupparekisteristä. Samalla kirjautumisella voi myös siirtyä asioimaan useiden eri julkisen hallinnon toimijoiden asiointipalveluissa.
Loppuvuodesta Suomi.fi-palvelu laajenee merkittävästi, ja yksi uusista palveluista on Suomi.fi-viestit, jonka avulla kansalainen voi tulevaisuudessa vastaanottaa viranomaisten lähettämät postit sähköisessä muodossa. Viestit voivat olla esimerkiksi päätöksiä, ohjeita ja tiedoksiantoja.
– Ne henkilöt, jotka eivät halua tai pysty vastaanottamaan viranomaispostia sähköisesti, saavat postit jatkossakin paperimuodossa, Väestörekisterikeskuksen digitaalisten palvelujen johtaja Janne Viskari kertoo.
Loppuvuodesta Suomi.fi:n kautta voi myös valtuuttaa toisen henkilön asioimaan puolestaan.
Lähde: Väestörekisterikeskus
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.