Kansainvälinen autoliitto FIA on julkistanut, kuinka niin sanottua virtuaalista turva-autoa eli VSC-järjestelmää käytetään alkavalla F1-kaudella. Asiasta kertoo Autosport-lehti nettisivuillaan.
VSC-järjestelmää testattiin edelliskauden kolmen viimeisen GP-viikonlopun harjoituksissa. Uudistus sai hyväksyntänsä talleilta ja se on nyt lisätty ensi kauden sääntökirjaan.
VSC-järjestelmä otetaan yleensä käyttöön silloin, kun "radalla tarvitaan tuplakeltaisia lippuja, ja kilpailijat tai ratavirkailijat saattavat olla vaarassa, mutta olosuhteet eivät ole sellaiset, että itse turva-auton käyttäminen olisi aiheellista".
Tällaisessa tilanteessa radan varrella oleville valotauluille tulevat näkyviin kirjaimet "VSC". Kuljettajat eivät saa mennä virtuaalisen turva-auton aikana varikolle, ellei heidän pidä käydä vaihtamassa renkaita. Kuljettajat eivät saa myöskään alittaa aikarajaa, joka on asetettu jokaiselle ratasektorille. Tuomaristo rankaisee kuljettajia, jotka eivät noudata nopeusrajoitusta.
Kun kilpailun jatkamisen katsotaan olevan turvallista, tiimit saavat viestin, että VSC-aika on päättymässä. Tämän jälkeen valotauluihin syttyy 10-15 sekunnin sisään vihreä valo, joka tarkoittaa sitä, että kilpailu jatkuu välittömästi. Puolen minuutin kuluttua valot sammutetaan.
Sääntöuudistuksen taustalla on Jules Bianchin vakava onnettomuus viime vuoden Japanin osakilpailussa.