Kansainvälisen autoliiton FIA:n kilpailujohtaja Charlie Whiting myöntää, että Ferrari-kuljettaja Sebastian Vettelin paljastama porsaanreikä F1-sarjan virtuaalista turva-autoa koskevissa säännöissä on totta.
Pääkuvan videolla Mercedeksen Valtteri Bottaksen ja Vettelin hulvaton sananvaihto Kanadan GP:n jäljiltä.
MAINOS
Poikkeuksellinen F1-kesä C Morella
F1-sarjassa on ennennäkemättömän vilkas kesä. Juhannusviikonlopusta alkaa kuuden viikon jakso, jonka aikana ajetaan peräti viisi kilpailua.
Seuraavaksi kisataan Ranskan Paul Ricardilla 24. kesäkuuta. Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Formulasarja otti käyttöön virtuaalisen turva-auton kaudella 2015. Sen tarkoitus on rajoittaa vaaratilanteissa autojen nopeutta ilman varsinaisen turva-auton tuloa radalle, mutta Vettelin mukaan kuljettajat voivat minimoida menettämänsä ajan käyttämällä epätavallisia ajolinjoja.
– FIA tarjoaa meille järjestelmän, joka laittaa meidät seuraamaan tavoiteaikaa ja kaikkien täytyy hiljentää vauhtia. Uskon kuitenkin, että kaikki ovat tietoisia siitä, että pääset virtuaalisen turva-auton aikana nopeammin säästämällä matkassa, Vettel huomautti Autosportin sivuilla.
Aluksi Whiting tyrmäsi Vettelin antamat lausunnot sääntöjen porsaanreiästä perättöminä. Whitingin mukaan eri ajolinjoista saatava hyöty on kuljettajalle minimaalinen, mutta Kanadan kisaviikonlopun jälkeen FIA-pomo muutti kantaansa.
– Kyllä, ymmärrän sen nyt. Järjestelmän 50 metrin välein tekemä mittaus perustuu etäisyyteen maaliviivasta. Jos tätä etäisyyttä voi vähentää, niin silloin voittaa vähintään 150 millisekuntia (0,150 sekuntia) kierroksella. Formula ykkösissä sillä on jo arvoa, Whiting kommentoi.
Whiting vakuuuttaa, että FIA ja virtuaalisen turva-auton aikana käytetyn ohjelmiston kehittäjät saavat porsaanreiän tukittua.
– Voimme korjata sen ja suojata sitä hieman paremmin väärinkäytöksiltä, Whiting sanoi.