Jos liikennekäytöstä poistettu ajoneuvo vaurioituu seisonta-aikana, voi omistaja jäädä ilman korvauksia, vaikka auto olisi ollut koko ajan parkissa. Näin kävi lahtelaismiehelle, jonka pienestä säästöstä on poikimassa tuntuva lasku. Vakuutusyhtiö kehottaa tarkistamaan, mitä auton vakuutuksille tapahtuu, kun auto laitetaan seisontaan. Vaikutukset ovat vakuutusyhtiö- ja vakuutuskohtaisia.
Olemme kertoneet useasti siitä, kuinka kalliiksi liikennekäytöstä poistetulla ajoneuvolla ajaminen voi tulla, mikäli siitä jää kiinni.
Lahtelaisen Jouni Vuorisen tapaus kuitenkin osoittaa, että auton seisontaan laittamisella voi olla yllättäviä ja kalliitakin seurauksia, vaikka ajoneuvo ei liikkuisi metriäkään.
Kysyimme vakuutusyhtiöiltä, mitä liikennekäytöstä poistaminen tarkoittaa ajoneuvon vakuutuksille.
Lue myös: Jouni ajatteli säästävänsä poistaessaan silmäteränsä liikennekäytöstä: "Ei tullut mitenkään mieleen, että..."
Seisonta-aikana yleensä suppeampi turva
Vakuutusyhtiö Ifin ajoneuvovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius kertoo MTV Uutisille, että vakuutusyhtiöiden käytännöt vaihtelevat ja niin sanottu "osakasko" toimii eri yhtiöissä eri tavoin.
– Jos autossa on laajempi vakuutusturva, joka sisältää myös törmäysvahingot, jää seisonta-ajalle automaattisesti yleensä voimaan suppeampi turva, Roselius huomauttaa.
– Samoin, jos autolla on niin kutsuttu osakasko, se yleensä on voimassa myös seisonta-ajalla. Tarkemmat säännöt näistä ovat kuitenkin vakuutusyhtiökohtaisia.
Roseliuksen mukaan on kuitenkin harvinaista, että asiakas joutuisi vakuutustensa kanssa pulaan tietämättömyyttään.
– Jos autolla on ollut täyskasko, se ei Ifissä putoa liikennekäytöstäpoiston aikana osakaskolle, vain törmäysturva jää vakuutuksesta tauolle. Ifin täyskaskon törmäysturvasta korvataan kuitenkin liikennekäytöstä poiston aikanakin luonnonilmiöstä ulkoapäin äkillisesti ja ennalta arvaamattomasti aiheutuneet vahingot.
Lahtelaismiehen harrasteauton kokemaan kolaukseen Roselius ei suoraan ota kantaa, mutta toteaa korvattavuuden olevan kiinni siitä, voidaanko vahinkoa pitää yllättävänä.
– Korvattavuus riippuu esimerkiksi siitä, kuinka äkillisesti lunta on kertynyt ja olisiko sen ehtinyt poistaa katolta sekä muista vahinkoon johtaneista olosuhteista, Roselius sanoo.
"Asiakkaan kielellä täyskasko putoaa osakaskolle"
LähiTapiolan ajoneuvovakuutuksista vastaava kehityspäällikkö Henna Hellman toteaa niin ikään, ettei voi kommentoida yksittäisiä tapauksia. Hän kuitenkin vastaa MTV Uutisten kysymyksiin yleisellä tasolla.
Hellmanin mukaan kaskovakuutus kannattaa pitää voimassa myös seisontaan laitettavassa ajoneuvossa, mikäli auton haluaa suojata samoilta vaaroilta kuin liikennekäytössäkin. Asiakkaille ajoneuvon seisontaan laittaminen sähköisesti on Hellmanin mukaan jo rutiinia, mutta hän kehottaa autoilijoita tarkkaavaisuuteen.
– Siinä voi tulla väärinymmärryksiä, miten liikennekäytöstä poistaminen vaikuttaa vakuutusmaksuun ja pysyykö vakuutus voimassa.
Autovakuutuksesta vakuutusmaksua hyvitetään automaattisesti niistä turvista, jotka eivät ole voimassa liikennekäytöstä poiston aikana.
– Asiakkaan kielellä voisi siis sanoa, että täyskasko putoaa osakaskolle, vaikka tuote sinällään säilyy täyskaskona, Hellman sanoo.