Voiko parkkisakon saada anteeksi, jos digitaalisen parkkikiekon paristo loppuu?

Miten usein digitaalisen parkkikiekon paristot pitää vaihtaa? Miten pakkanen tai helle vaikuttavat parkkikiekon paristoon? Entä voiko pysäköintivirhemaksun saada anteeksi, jos paristo sattuu loppumaan?

Digitaalinen parkkikiekko käynnistyy itsestään parkkeerauksen jälkeen. Näin kiekkoa ei voi unohtaa – mutta miten kauan laite jaksaa puksuttaa ja saako käyttäjä synninpäästön, jos se onkin simahtanut?

"Kun paristossa on jäljellä varausta noin viikoksi..."

Digikiekkojen luvataan toimivan merkistä ja mallista riippuen monenlaisissa lämpötiloissa, –40 asteesta aina 80 plusasteeseen. 

Esimerkiksi valmistaja Needit lupaa laitteessa ostohetkellä olevan pariston käyttöiäksi vähintään kaksi vuotta.

– Kun paristossa on jäljellä varausta noin viikoksi, diodi vilkkuu 10 sekunnin ajan aina, kun pysäköintikiekko siirtyy pysäköintitilaan tai siitä pois. 

– Paristoja on saatavilla nappiparistojen jälleenmyyjiltä. Huomioi kuitenkin paristoa vaihtaessasi, että Needit-pysäköintikiekon alkuperäinen paristo on erityisen hyvin kylmää kestävä malli, yritys kertoo nettisivullaan.

Needit Park Micro -laitteen käyttöohjeen mukaan käyttäjällä on noin kuukausi aikaa vaihtaa paristo sen jälkeen, kun paristonvaihtoon kehottava BAT-hälytys on syttynyt. 

Park Pro -laitteessa sekä Insmatin Automatic Park -laitteessa patteri pitää uusia jo viikon kuluessa BAT-ilmoituksesta.

– Pitkään jatkuva kylmä sää vaikuttaa paristoon sen lähestyessä kahden vuoden käyttöikänsä loppua, tai jos alkuperäinen paristo on vaihdettu toiseen tyyppiin, Insmatin käyttöohje toteaa.

Erittäin kylmäksi sääksi käyttöohje määrittelee pakkasasteet –30 ja –40 välillä. 

Pakkanen voi pureskella myös auton kauko-ohjainavaimessa. Kylmyys hidastaa reaktioita pariston sisällä, minkä vuoksi se ei pysty vapauttamaan energiaa yhtä tehokkaasti kuin lämpimässä, kertoi Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen 2021.

Mitä tieliikennelaki sanoo pysäköinnin alkamisajan ilmoittamisesta?

  • Jos pysäköinnin enimmäisaikaa on rajoitettu lain liitteen mukaisella liikennemerkillä, pysäköijän on ilmoitettava pysäköintinsä alkamisaika selkeästi havaittavalla tavalla.
  • Pysäköinnin alkamisajaksi on merkittävä aika, jolloin ajoneuvo pysäköidään.
  • Alkamisajaksi voi merkitä myös seuraava tasa- tai puolitunnin riippuen siitä, kumpi ajankohta on aikaisempi.
  • Pysäköinnin alkamisaika merkitään, vaikka velvollisuus ilmoittaa pysäköintiajan alkamisesta olisi voimassa vain osan pysäköintiajasta.
  • Pysäköintiajan alkua ei tarvitse ilmoittaa, jos pysäköinti tapahtuu kokonaan aikana, jolloin ilmoitusvelvollisuus ei ole voimassa.
  • Pysäköinnin alkamisaikaa ei saa muuttaa pysäköinnin aikana.

Voiko sakot saada anteeksi, jos digitaalisen parkkikiekon paristo sattuu loppumaan?

Jos digitaalisen mittarin paristo loppuu, mittari simahtaa. Silloin tuulilasiin voi ilmaantua sakko. Pysäköintivirhemaksusta voi toki tehdä oikaisuvaatimuksen, mutta kannattaisiko se?

– Silloin tällöin tällainen oikaisuvaatimus on käsittelyssä, että virhemaksu on tullut, kun digitaalisesta laitteesta on paristot loppuneet, kertoo kunnallinen pysäköinninvalvoja Kaija Kossila sähköpostitse.

– Tällä perusteella oikaisuvaatimusta ei kuitenkaan hyväksytä. On pysäköijän vastuulla huolehtia, että pysäköinnin alkamisaika on ilmoitettu.

Mistä tunnistaa oikean pariston?

Nappiparistoja on monenlaisia, mutta niiden tunnisteet eroavat toisistaan. Digitaalisessa parkkikiekossa saattaa olla käytössä esimerkiksi CR2450 3V tai CR2032 3V. 

Uuden pariston tunnisteen täytyy olla sama kuin aiemmassa paristossa. 

Pariston vaihtaminen myös nollaa kellon, joten laitteen asetukset tulee tarkistaa pariston vaihtamisen jälkeen.

Paristopaketissa on myös parasta ennen -päiväys, joka kannattaa tarkastaa.

Katso myös: Näin vaihdat pariston auton avaimeen!

Lue myös:

    Uusimmat