Ei pöllömpi investointi – testissä elektroninen pysäköintikiekko

Julkaistu 10.05.2016 11:32

Elektroninen pysäköintikiekko takaa, ettei saapumisajan asettaminen ole pelkästään muistin varassa. Teknavin sisältöyhteistyökumppani Auto Bild Suomi testasi Ventuksen pysäköintilaitteen.

Sain alkuvuodesta pysäköintivirhemaksun, sillä olin unohtanut laittaa pysäköintikiekon kojelaudalle kaupan parkkipaikalle saavuttuani. Nyt kokeilussa ollut elektroninen pysäköintikiekko olisi pelastanut tältä, siihen kun olisi rapsahtanut oikea pysäköintiaika aika itsekseen.

Helppo käyttää

Ohjeissa sanotaan, että Ventus-pysäköintikiekko ei edellytä monimutkaisia asennuksia eikä johtoja. Suomalaisen perusluonteen mukaisesti tällainen lupaus laittaa epäilemään laitteen toimivuutta, lupaushan tuntuu liian hyvältä.

Ventus toimii kahdella AA-kokoisella paristolla, jotka ovat laitteen mukana. Eli paristokotelon kansi on avattava ja poistettava paristoa suojaava kalvo. Paristokäyttöisen laitteen kohdalla herää heti muutama kysymys: miten paristot kestävät? Mistä huomaa, että niiden varaus on loppumassa? Toimiiko laite pakkaskeleissä?

Seuraavaksi laitteeseen asennetaan kellonaika, päivämäärä ja vuosiluku. Pelkkä kellonaika ei riitä, koska käytössä on kesä- ja talviaika. Laite siirtyy automaattisesti talviajasta kesäaikaan maaliskuun viimeisenä sunnuntaina kello 2:00 ja kesäajasta talviaikaan lokakuun viimeisenä päivänä kello 3:00. Kellonaika kannattaa asettaa tarkasti oikeaksi, sillä sinnepäin asetettu aika voi aiheuttaa kiistaa pysäköinnin alkamisajasta. Näiden toimien jälkeen laite on käyttövalmis.

Automaattisesti asettuvaan saapumisaikaan voi vielä tehdä hienosäädön. Oletusasetuksen on, että laite valitsee pysäköintiajaksi Tanskan asetuksen mukaisesti pysäköinnin alkamisesta seuraavan neljännestunnin. Suomessahan pysäköinnin alkamisaika merkitään puolen tunnin tarkkuudella. Tai sitten kiekkoon voi merkitä tarkan pysäköinnin alkamisajan. Tällöin pysäköinnin katsotaan alkaneen seuran puoli- tai tasatunnin aikaan. Asetuksista on valittavissa nämä kolme erilaista saapumisajan merkintää.

Itse säädin ajan asettumaan puolen tunnin tarkkuudella, koska niin olen tottunut tekemään sen myös manuaalisesti. Näiden asetusten jälkeen laite pitäisi toimia automaattisesti oikein meikäläisillä säännöillä.

Kiinni pysyy

Haastaviin osuus Ventuksen elektronisen pysäköintikiekon käyttöönotossa oli laitteen kiinnittäminen tuulilasiin. Tai ei varsinainen kiinnittäminen, vaan alkuvalmistelut.

Valittu kiinnityspaikka tulee puhdistaa huolellisesti, jotta laitteen saa kiinnitettyä kunnolla. Haastavin osuus on kiinnittämiseen käytettävän kaksipuolisen teipin suojan irrottaminen. Suojateipit ovat nimittäin varsin tiukasti kiinni, ja niiden irrottaminen tuntui lyhytkyntisestä melko tuskalliselta. Pidempikyntinen apuri sai suojateipit irti kohtuullisella vaivalla.

Tiukasti kiinni olevat suojateipit viittaavat siihen, että laite pysyy hyvin puhdistetussa lasissa kunnolla kiinni. Liimauksen jälkeen laite on käyttövalmis.

Hyvät tulokset

Auton käynnistäminen, pieni kaasuttelu paikallaan ja sammuttaminen ei saanut laitetta vielä asettamaan pysäköintiaikaa. Eikä kellonaika vaihtunut myöskään tallissa tehdyn reilun 20 metrin peruuttamisen jälkeen. Mahtaako laite toimia missään vaiheessa?

Hurautin vajaan kilometrin siirtymän huoltoasemalle tankkaamaan ja kiersin katsomaan, oliko kellotaulussa nyt oikea aika. Kyllä! Näyttöön oli vaihtunut lukema 18:30, kun auto oli sammutettu 18:05.

Olen nyt seuraillut kiekon toimintaa lähes kuukauden ja todennut, että elektroninen pysäköintikiekko toimii luvatulla tavalla – sen näytössä on aina ollut auton sammuttamisen jälkeen oikea pysäköintiaika.

Laissa ei taideta tarkasti määritellä sitä, mikä lasketaan pysäköinnin alkamiseksi. Onko se se hetki, kun auton ajaa pysäköintiruutuun? Vai alkaako pysäköinti siinä vaiheessa, kun autosta poistutaan? Olen toisinaan laittanut kiekkoon sen ajan, kun poistun autolta, ja kello on ehtinyt poistumisvalmistelujen aikana siirtyä ohi seuraavan tasa- tai pulituntisen.

Muun kuin automaattisesti tulevan ajan asettaminen pysäköinnin alkamisen merkiksi on tarpeellista myös silloin, kun pysäköintipaikalle saapuu aikana, jolloin kiekon käyttäminen ei ole pakollista. Monilla pysäköintipaikoilla ei tarvitse käyttää pysäköintikiekkoa ilta- ja yöaikaan. Jos kiekon käyttöpakko alkaa esimerkiksi vasta aamu kahdeksalta ja kestää iltakuuteen – lisäkilpeen on merkitty kello 8–18 – niin aikavälillä 18–8 parkkiin tuleva asettaa pysäköintikiekkoon ajan 8:00. Pysäköinnin aloittamisajan manuaalinen asennus onnistuu vaivatta muutamalla napinpainalluksella.

Paristojen loppumisesta varoittavaa piippausta ei ole vielä kuulunut. Myöskään alhaisesta varaustasosta varoittavaa merkkivaloa ei ole näkynyt. Alhaisen latauksen symbolin luvataan tulevan laitteen näytölle noin kuukautta ennen paristojen tyhjenemistä.

Laite on toiminut moitteettomasti kaikissa pysäköinneissä, eikä parinkymmenen asteen pakkanen häirinnyt sen toimintaa. Automaattisen parkkikiekko onkin varsin varteenotettava investointi, jos pysäköi usein pysäköintikiekon käyttöpakkoalueilla ja on hiukankin heikkomuistinen.

---

Ventus WNGE23 elektroninen pysäköintikiekko
Ostopaikka: Voimapankki.fi
Hinta: 59,90 euroa

---

Toimittanut: Oskari Pentti, Auto Bild Suomi

Tuoreimmat aiheesta

Autot