Voisiko Ukrainan ministeriön johdon tappanut turma sattua myös Suomessa? "Ei kuuluisi olla samassa lentokoneessa"

Valtioneuvoston turvallisuusjohtaja kertoo, että Suomessa mietitään aina tarkasti, kuinka korkeiden virkahenkilöiden matkustaminen järjestetään turvallisesti.

Ukrainan tuhoisassa helikopteriturmassa keskiviikkona lähellä Kiovaa mukana oli Ukrainan sisäministeri sekä useita muita sisäministeriön johtoon kuuluneita henkilöitä, kuten varasisäministeri.

Tuoreeltaan ei ollut selvää, mikä johti helikopterin maahan syöksymiseen, mutta tragedia herätti myös kysymyksiä Ukrainan riskienhallinnasta sodan aikana.

Ukrainan sota vaikuttaa riskien arviointiin Suomen valtionjohdossa

Valtioneuvoston turvallisuusjohtaja Ahti Kurvinen kertoo STT.lle, että Suomessa mietitään aina tarkasti, kuinka korkeiden virkahenkilöiden matkustaminen järjestetään turvallisesti. Hän korostaa kuitenkin, ettei voi ottaa kantaa sotaa käyvän Ukrainan turvallisuuskäytäntöihin saati sitten arvostella Ukrainaa.

– Valtioneuvostossa valtionjohdon ja ylinten virkamiesten osalta jokainen matkustaminen arvioidaan tapauskohtaisesti ja tilanteen mukaan. Arvioimme jokaisen virkamatkan erikseen ja teemme aina riskiarvion. Tämä on meille normaalia turvallisuustoimintaa, hän sanoo.

Kurvisen mukaan Venäjän hyökkäys Ukrainaan vaikuttaa koko Euroopan turvallisuusympäristöön ja vaikuttaa myös riskien arviointiin Suomen valtionjohdossa. Hän ei kuitenkaan voinut kertoa ohjeistuksista tarkemmin.

"Jaettu vähintään kahteen liikennevälineeseen"

Johtava turvallisuusasiantuntija Markku Rajamäki Elinkeinoelämän keskusliitosta kertoo, että myös varsinkin isommilla pörssiyhtiöillä turvallisuuskäytäntöjä mietitään tarkkaan niihin keskittyvän henkilöstön avulla.

– Sisäiset ohjeet vaihtelevat valtavasti, mutta on hyvää riskinhallintaa järjestää matkustaminen siten, että samassa liikennevälineessä ei ole useita johtoryhmän jäseniä, Rajamäki sanoo STT:lle.

– Silloin kun asia on järjestetty, (matkustajat) on jaettu vähintään kahteen liikennevälineeseen. Esimerkiksi toimitusjohtajan ja varahenkilön ei kuuluisi olla samassa lentokoneessa.

Matkustajien eri liikennevälineisiin hajauttamisen lisäksi Rajamäki pitää tärkeänä sitä, että jokaiselle johtohenkilölle on jo mietitty varahenkilö, etteivät tärkeimmät hankkeet ja toiminta katkea.

Myös työmatkoihin valittu liikenneväline sekä se, missä matkustetaan, vaikuttavat, hän kertoi. Turvallisuudesta vastaavat henkilöt seuraavat esimerkiksi julkisia tilastoja eri lentoyhtiöiden turvallisuudesta ja valitsevat yhtiön sen mukaan.

Lue myös:

    Uusimmat