Liikenneturvan mukaan osan ajokielloista voisi korvata alkolukolla.
Liikenneturva on jättänyt lausuntonsa koskien poliisin liikennevalvonnan ja liikenneturvallisuuden toimintaohjelman luonnosta. Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen pitää vuosille 2021–2024 tehtyä luonnosta perusteellisesti valmisteltuna.
Anteroinen kiittelee Liikenneturvan tiedotteessa erityisesti toimintaohjelmassa painotettuja keinoja jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuuden parantamiseksi. Valvontakohteiksi on ohjelmassa listattu nopeudet taajamissa, suojatie- ja väistämissäännöt, liikennevalot sekä pysäköinti vaarallisissa paikoissa.
– Toimintaohjelmaan kirjatut poliisivalvonnan aihekokonaisuudet ovat kannatettavia. Automaattivalvontaa voisi laajentaa myös kaupunkeihin: turvallisuuden lisäksi nopeusrajoitusten noudattaminen lisää turvallisuuden tunnetta sekä viihtyvyyttä, Anteroinen huomauttaa.
Lue myös: Tämä asia on suoranaista myrkkyä suomalaisten ajokunnolle – eikä se ole alkoholi: "Ajamiset parempi jättää väliin"
Alkolukosta vaihtoehto ajokiellolle?
Etenkin alkoholirattijuopumuksissa uusijoiden osuus on suuri. Tapauksia voitaisiin vähentää, kun panostettaisiin ennaltaehkäisevään toimintaan. Poliisi voisi esimerkiksi määrätä kuljettajan päihdearviointiin entistä useammin tai ohjata aktiivisemmin alkolukon käyttöön.
– Alkolukon turvallisuuspotentiaali tulisi ottaa paremmin käyttöön. Ohjaus alkolukon käyttöön lähtee poliisista. Selvityksen mukaan alkolukkoa käyttäneet kuljettajat uusivat rattijuopumuksen muita kiinni jääneitä harvemmin. Alkolukon käyttö vähensi henkilön alkoholinkulutusta kokonaisuudessaan. Ajokiellon korvaavia alkolukkoja oli vuonna 2018 käytössä kuitenkin vain noin 900 ihmisellä, Anteroinen harmittelee tiedotteessa.
Sairaalatietojen mukaan alkoholitapausten osuus on iso myös pyöräilyonnettomuuksissa. Myös humalassa pyöräilyyn puuttumiseen tulisi Liikenneturvan mukaan kannustaa nykylainsäädännön puitteissa.
Resursseja tarvitaan
Poliisivalvonnan resurssikysymys on rajattu toimenpideohjelman ulkopuolelle. Anteroinen kuitenkin huomauttaa, että ilman riittävää resurssointia vaikuttavuuden tavoitteisiin on vaikea yltää.
– Liikennevalvonta tarvitsee asiantuntevia ja motivoituneita tekijöitä. Kansalaisten silmissä uskottava poliisivalvonta syntyy kohtaamisten, näkyvien toimien ja aktiivisen viestinnän kautta. Jos poliisivalvonta koetaan riittämättömäksi, synnyttää tämä pitkällä aikavälillä välinpitämättömyyttä liikenteen säännöistä, riskialtista käyttäytymistä ja liikenteen turvattomuutta, Anteroinen painottaa.
Lue myös: Tämä yksinkertainen nilkkaliike on tehokas yleislääke moneen autoiluhaasteeseen – ota käyttöön myös pimeällä
Lähde: Liikenneturva