Volkswagenin päästöskandaali on levinnyt päivä päivältä ja vetänyt mukaansa tähän mennessä muun muassa Audin, Skodan ja Seatin. Kokosimme huijauksen vaiheet yhteen.
Asia paljastuu ja lähtee purkautumaan Yhdysvalloista. Volkswagen pysäyttää autojen myynnin.
Skandaali pakottaa VW:n kertomaan kohumallit ja se ilmoittaa diesel-päästömuuntelun koskevan 11 miljoonaa autoaan maailmanlaajuisesti.
Selviää, että VW:tä odottavat merkittävät korvaussummat ja oikeudenkäyntikulut.
Teknologiajulkaisu Wired paljastaa, kuinka VW jäi kiinni huijauksesta.
Skandaali laajenee rikostutkinnaksi ja rikostutkinta Volkswagenia vastaan alkaa.
Volkswagen pyytää anteeksi kahdesti: ensin toimitusjohtaja pahoittelee. Myöhemmin esitetään myös pääjohtajan anteeksipyyntö.
Skandaali vaikuttaa paitsi VW:n arvoon, myös sen johtoon, ja toimitusjohtaja Martin Winterkorn eroaa tehtävästään. Lisäksi yritys aloittaa irtisanomiset.
Kohu aiheuttaa sen, että sekä EU että USA suunnittelevat päästömittausten kiristyksiä.
VW nimittää uudeksi toimitusjohtajaksi aiemmin Porschea luotsanneen Matthias Müllerin.
Kohu ei keskity enää vain Volkswagenin valmistamiin 1,6- ja 2-litraisiin autoihin vaan laajenee koskemaan myös 1,2-litraisia volkkareita, Audeja ja Skodia.
Myöhemmin päästöarvomuuntelulaitteistoja ilmoitetaan olevan myös VW:n hyötyautoissa ja Seateissa. Päästöarvoja on muunneltu yli 700 000 Seat-autossa.
Trafi on neuvonut, kuinka autoistaan huolestuneiden kuluttajien tulisi toimia tilanteessa.
Volkswagen tarkensi kertomiaan lukemia, ja ilmoitti että päästöskandaali koskettaa Suomessa yli 47 000 autoa.