Volkswagen on ilmoittanut sulkevansa Dresdenissä sijaitsevan tehtaansa ensi vuonna.
Saksalaisjätti ilmoitti lokakuussa keskeyttävänsä Phaeton-mallin valmistuksen. Päätös on osa valmistajan säästötalkoita ja mallistrategian uudistusta.
Konsernin nimikkobrändin kallein sedan ei ole koko 13-vuotisen historiansa aikana yltänyt myyntitavoitteisiinsa. Dresdenin tehtaan 500 työntekijästä noin 300 työskentelee Phaetonin parissa.
Tehtaalta on viime aikoina valmistunut vain kahdeksan Phaetonia päivässä. Vuosina 2002–2012 Volkswagenin sanotaan tehneen lähes 30 000 euroa tappiota jokaisesta valmistuneesta Phaetonista. Noin 90 000 euron hintaista autoa valmistettiin viime vuonna vain 4 000 kappaletta.
Phaetonin kehittämiseen on investoitu jopa miljardi euroa. Siitäkään huolimatta se ei ole onnistunut horjuttamaan Mercedes-Benzin S-sarjan tai BMW:n 7-sarjan asemaa luksussedanien markkinoilla. Konsernin vahvin ase edellämainittuja vastaan on Audi A8.
Kun tehdas maaliskuussa sulkeutuu, alkavat siellä mittavat uudelleenjärjestelyt. Tehdas on tarkoitus avata uudestaan vuonna 2019, jolloin Volkswagen suunnittelee alkavansa tuottamaan kokonaan sähköistä Phaetonia.
Dresdenin tehtaalla työskennelleet siirtyvät pääosin noin 120 kilometrin päässä sijaitsevalle Zwickaun tehtaalle, jossa valmistetaan Golfia ja Passattia.