Volkswagenin tulevalla sähköautolla ja Bugatti Veyronilla on yksi asia yhteistä – eikä se ole Volkkarin kannalta imartelevaa

Ensimmäinen Volkswagenin ID-perheen sähköauto esitellään syyskuussa.

Volkswagenin ensimmäinen uuden aikakauden sähköautoperhe kantaa nimeä ID. Hatchback-version, virallisesti ID.3:n, ennakkotilaukset käynnistyvät Euroopassa jo ensi viikon keskiviikkona 8. toukokuuta, vaikka auto esitellään vasta syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä.

ID.3 tulee tarjolle kolmella eri akkuvaihtoehdolla, mikä luonnollisesti vaikuttaa auton toimintamatkaan. Karvalakkimallin 48 kWh:n akusto antaa noin 320 kilometrin rangen, kun taas keskimmäisen mallin 62 kWh:n akulla päästään jo 450 kilometriä.

Myöhemmin tarjolle tulevaan lippulaivamalliin uskotaan istutettavan 80 kWh:n akkupaketti, jonka turvin autolla pääsisi lähes 600 kilometriä.

Saksalaisen Auto motor und sport -lehden tietojen mukaan hinnat alkaen -mallista joutuisi pulittamaan noin 30 000 euroa, kun taas keskimmäinen versio olisi viitisen tonnia kalliimpi.

Saksalaislehti nostaa esille myös yhden asian, joka Volkswagen ID:llä on yhteistä saman konsernin Bugatti Veyron -hyperauton kanssa; sitä tullaan myymään tappiolla.

Volkswagenin arvioidaan tekevän tappiota noin 3 000 euroa per myyty ID. Se on varsin paljon rahaa, kun otetaan huomioon, että toisin kuin Veyron, on ID suunnattu massamarkkinoille.

3 000 euroa on kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin se 8 000 euroa, minkä kerrotaan olleen General Motorsin tekemä tappio jokaista Chevrolet Boltia kohden. Sekin tosin kalpenee Fiatin 500e-pikkuautolle, joka tuotti edesmenneen toimitusjohtajan Sergio Marchionnen mukaan lähes 18 000 euroa tappiota per auto.

Lähde: Auto motor und sport, CarBuzz

Lue myös:

    Uusimmat