Maahantuoja vahvistaa MTV Uutisille: Volkkarin tuleva sähköauto on isoimmalla akulla vain nelipaikkainen – lisävarustelistalla toinenkin pettymys

7:26img
ID.3:n valmistus on käynnistynyt Saksan Zwickaussa.
Julkaistu 15.01.2020 20:04

Ville Järveläinen

Volkswagenin ensimmäinen sähköautoksi suunniteltu malli on kohdannut pientä vastatuulta tuotantonsa alkuvaiheessa. Suomeen Volkswagenia maahantuova K-Auto vahvistaa myös sen, etteivät auton kaikki versiot ole viisipaikkaisia.

Volkswagenin ID.3-täyssähköauton marraskuussa käynnistynyttä tuotantoa ovat vaivanneet auton ohjelmistoon liittyvät ongelmat, joiden vuoksi ensimmäiset valmistuvat yksilöt varustetaan hieman epätäydellisemmällä ohjelmistolla ja päivitetään myöhemmin. Valmistuvat autot varastoidaan odottamaan kyseistä päivitystä.

Lue myös: Ensin tuli Kupla, sitten Golf, ja nyt esiteltiin ID.3 – Volkkarin sähköinen kansanauto maksaa Saksassa alle 30 000 euroa

Volkswagen aikoo valmistaa tänä vuonna noin 100 000 ID.3:a Saksan Zwickaussa sijaitsevalla tehtaallaan. Puutteellisella ohjelmistolla varustettuja autoja on saksalaisen Manager Magazin -julkaisun mukaan yli 20 000.

Automotive News Europe haastatteli Volkkari-pomo Herbert Diessiä, joka kertoi, että ID.3 saapuu myyntiin suunnitellusti ensi kesänä, eikä sitä olla lykkäämässä uuden Golfin tavoin.

Syynä on se, että mikäli autoa ei saada myyntiin suunnitellusti, ottaa saksalaisjätti riskin rankoista, satojen miljoonien tai jopa miljardien eurojen päästösanktioista, jotka sitä uhkaavat, mikäli se rikkoo EU:n tiukkoja päästörajoja mallistonsa CO2-lukemien osalta.

Isoin akku ei välttämättä paras vaihtoehto

Volkswagenia maahantuovan K-Auton viestinnästä vahvistetaan MTV Uutisille, että Golfin kokoluokkaan istahtavan ID.3:n isoimmalla 77 kWh:n akustolla varustettu versio saapuu markkinoille hieman poikkeuksellisella istumajärjestelyllä.

– Isoimmalla akulla tuleva ID.3 on 4-paikkainen, eikä siihen saa panoraamakattoluukkua, viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen kertoo.

Mikäli autonsa haluaa viisipaikkaisena, on ostajan tyydyttävä 45 tai 58 kWh:n akustoon. Auton WLTP-standardin mukaiset toimintamatkat ovat 330, 420 ja 550 kilometriä yhdellä latauksella – akun koosta riippuen.

Hätäisimmille tarkoitetussa mallissa erilainen ilmastointi – ainakin alkuun

Ensimmäisenä markkinoille saapuva ID.3-versio on 1ST Edition -varustelulla.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että kyseisessä versiossa ei ole kaksialueilmastointia, eli kuljettaja ja etumatkustaja eivät voi säätää ilmastoinnin lämpötilaa omille puolilleen eri lukemiin.

– Kaksialueilmastointi on mahdollisesti tulossa myöhemmin päivitettävänä toimintona.

ID.3 kykenee vastaanottamaan merkittäviäkin järjestelmäpäivityksiä verkon yli, joten monia ominaisuuksia voidaan lisätä tai parantaa myöhemminkin ilman sen suurempaa vaivaa asiakkaalle.

Lue myös: Volkkarin täyssähköinen farmari alkaa hahmottua – tämä ei voi olla enää kaukana tuotantoversiosta

Tuoreimmat aiheesta

Autot