Volvo on ollut jo vuosien ajan vahva tekijä lataushybridien markkinoilla. Nyt ruotsalaisvalmistajan ensimmäinen täyssähköauto tuli ensivierailulle Suomeen.
Ensimmäisenä selvennys nimestä. Volvon kaikki ladattavat hybridit kuuluvat Volvo Recharged -mallistoon. Myös Volvon ensimmäinen täyssähköauto kuuluu tähän joukkoon, mutta se on myös saanut oman markkinointinimen ja tottelee nimeä XC40 Recharge. Jotta tässä ei pääsisi käymään väärinkäsityksiä, niin mallinimi on kuitenkin XC40 P8 AWD. Asia selvä.
XC40 esiteltiin vuonna 2017 ja se on Volvon ensimmäinen pienempien autojen CMA-pohjalevyä hyödyntävä malli. Malliston myynti aloitettiin perinteisillä polttomoottoreilla, mutta nyt se on saanut täydennystä myös ladattavasta hybridistä. Suurin mielenkiinto kohdistuu kuitenkin loppuvuodesta Suomeen ennättävään täyssähköversioon.
Lue myös: IL: Volvon uutuusmallia saadaan Suomeen poikkeuksellisen suuri määrä
XC40:n sähköversion ulkoiset erot muuhun mallistoon ovat suhteellisen vähäisiä. Etusäleikön tilalla on sähköautojen tapaan umpinainen maski, sillä sähköautot eivät tarvitse polttomoottorien tapaan ilmaa sisäänsä. Kapasiteetiltaan 78 kWh:n akusto (käytettävissä 75 kWh) on sijoitettu ohjaamon alapuolelle, eikä se juurikaan vaikuta käytettävissä olevaan tilaan. Tavaratilaa on perusmuodossaan 413 litraa, ja välipohja on nostettavissa tuttuun tapaan vaikkapa kauppakassien pidikkeeksi. Keulapellin alta löytyy lisäksi 31 litran vetoinen säilytystila.
XC40 P8 AWD on varustettu kahdella 150 kW (204 hv) tarjoavalla sähkömoottorilla ja auto on siis nelivetoinen. Valmistaja ei ole ilmoittanut vielä tarkkoja kulutustietoja, mutta WLTP-syklin mukaiseksi toimintamatkaksi ilmoitetaan yli 400 kilometriä. Autosta löytyy 11 kW:n kolmivaihelaturi, joka mahdollistaa akun lataamisen tyhjästä täyteen reilussa kahdeksassa tunnissa. Volvo tukee CCS-pikalatausta ja 150 kW:n latausteho on mahdollinen. Pikalatausasemalla 80 prosentin lataus lähes tyhjästä saavutetaan reilussa puolessa tunnissa.
300 kW:n (408 hv) yhteistehon ja 660 newtonmetrin turvin keskikokoinen ja hieman yli 2,1 tonnia painava katumaasturi ampaisee satasen vauhtiin 4,9 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu Volvon uuden politiikan mukaisesti lukemaan 180 km/h. Uutuudella saa myös vetää peräkärryä ja suurin sallittu vetomassa jarrullisella kärryllä on 1 500 kiloa.
Multimediajärjestelmä Googlelta
Sähköisen voimalinjan lisäksi XC40 Recharge tarjoaa auton sisällä uuden käyttäjäkokemuksen multimediajärjestelmän muodossa. Volvo on ensimmäinen autonvalmistaja, joka on tehnyt yhteistyötä Googlen kanssa tietoviihdejärjestelmän suunnittelussa ja käyttöliittymä on rakennettu Androidin päälle.
Visuaalisesti perusilme on säilytetty pitkälti samanlaisena kuin Volvoissa on viime vuosina nähty. Sivulta aiemmin löytyneiden lisävalikoiden sijaan näytön ylälaidasta löytyy nyt pikavalinnat esimerkiksi auton asetuksiin ja sovelluksiin. Androidin myötä tarjolla ovat myös puheentunnistukseen Google Assistant, navigointiin Google Maps ja sovelluksia voi ladata Google Play -sovelluskaupasta. XC40 Recharge on myös ensimmäinen Volvo, joka tukee OTA-päivityksiä (Over The Air).
Muutaman minuutin pikaisen tutkailun perusteella käytettävyys on ottanut pieniä askelia intuitiivisempaan suuntaan. Eniten järjestelmästä lienee hyötyä muun muassa nopeasti päivittyvien karttojen ja siten ajankohtaisten latauspistetietojen osalta.
Suomi on yksi ensimmäisistä maista, mihin Volvon ensimmäinen sähköauto vielä ennättää tämän vuoden puolella. Auton ennakkomyynti on jo käynnissä, ja ensimmäisiä autoja odotetaan loppuvuodesta 2020.