Volvon häkellyttävä konsepti vähentäisi tarvetta asua kaupungeissa – voisi olla isku myös lentoyhtiöille

6:24img
Julkaistu 05.09.2018 21:20

Ville Järveläinen

Kuvittele maailma, jossa voit matkustaa pitkiä matkoja ilman tarvetta mennä lentokentälle. Maailma, jossa voit välttää turvatarkastukset, tuntien jonotuksen ja odottelun ja meluisat ja ahtaat lentokoneet. Mitä jos voisit sen sijaan matkustaa omassa ykkösluokan matkustamossa, joka ottaa sinut kyytiin kotoasi ja vie sinut perille asti?

Pääkuvan video

Volvo 360c -konsepti: Miksi lentää, jos autossa voi matkustaa näin mukavasti? 

Volvo on esitellyt autonomisen matkustamisen visionsa uuden Volvo 360c -konseptin myötä. Kyseessä on kokonaisvaltainen näkemys autoilun tulevaisuudesta, joka on autonominen, sähköinen, yhteydessä oleva ja turvallinen. Se voi Volvon mukaan avata uusia liiketoimintamahdollisuuksia esimerkiksi maiden sisäisen lentomatkailun parissa.

360c:n perustana on täysin autonominen sähköauto, joka hyödyntää ohjauspyörän ja polttomoottorin puuttumisen mahdollistamia muotoiluvapauksia.

360c esittelee neljä autonomisen auton käyttömahdollisuutta – nukkumisympäristön, mobiilitoimiston, olohuoneen ja viihdetilan. Lisäksi se ehdottaa uutta maailmanlaajuista standardia autonomisten autojen turvalliselle viestinnälle kaikkien tielläliikkujien kanssa.

– Autoala muuttuu tulevina vuosina, ja Volvon tulee olla johtamassa tätä muutosta. Autonominen ajaminen antaa meidän ottaa seuraavan ison askeleen eteenpäin turvallisuudessa, mutta se avaa myös jännittäviä uusia liiketoimintamalleja ja antaa asiakkaiden tehdä autossa haluamiaan asioita, sanoo Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson.

volvo 360c party

360c on auto, jossa matkustusajan voi hyödyntää nukkumalla, töitä tekemällä tai vaikka seurustelemalla.

Miksi lentää, jos voi matkustaa autossa?

360c on varteenotettava kilpailija lyhyille lentomatkoille, jotka ovat monen miljardin euron arvoista liiketoimintaa. Erityisesti lyhyemmät reitit, joissa lähtöpaikan ja määränpään välinen etäisyys on noin 300 kilometriä, ovat hyvä kohde vaihtoehtoiselle matkustustavalle. Samalla monien tarve asua kaupungissa voisi vähentyä, koska 360c on itsessään liikkuva toimisto. 

Esimerkiksi Yhdysvalloissa yli 740 miljoonaa ihmistä matkusti viime vuonna kotimaan lennoilla, ja Amerikan kotimainen lentoteollisuus on tuotoiltaan miljardien eurojen arvoinen. Monet suositut reitit, kuten New Yorkista Washington DC:hen, Houstonista Dallasiin ja Los Angelesista San Diegoon, vievät enemmän aikaa lentokoneella kuin autolla, kun otetaan huomioon matkat lentokentälle, turvatarkastukset ja odotusajat.

– Kotimaan lentomatkailu voi kuulostaa hyvältä, kun ostat lipun, mutta se ei oikeastaan ole sitä. 360c tarjoaa uuden vaihtoehdon. Nukkumatilassa voit nauttia ylellisestä mukavuudesta ja matkustaa rauhallisesti yön yli ja herätä virkeänä määränpäässä. Tämä voi antaa meille mahdollisuuden kilpailla maailman johtavien lentokonevalmistajien kanssa, kertoo Volvon yritysstrategiajohtaja Mårten Levenstam.

Konseptiauto voi olla enemmän kuin pelkkä teknologiademo

Volvon mukaan 360c:llä on potentiaalia tuoda sille kokonaan uusia asiakasryhmiä, Konsepti pyrkii tarkastelemaan myös sitä, miten ihmiset ovat vuorovaikutuksessa ystäviensä ja perheenjäsenten kanssa tien päällä.

– Autonomisilla autokonsepteilla on taipumus muuttua teknologian esittelyalustoiksi sen sijaan, että ne tarjoaisivat vision todellisista käyttömahdollisuuksista. Volvo on kuitenkin ihmiskeskeinen merkki. Me keskitymme asiakkaiden päivittäiseen elämään ja siihen, kuinka voimme tehdä siitä helpompaa. 360c on seuraava askel tässä lähestymistavassa, sanoo Volvon muotoilujohtaja Robin Page.

360c on ensimmäinen, mutta merkittävä askel kohti laajempaa keskustelua autonomisen ajamisen mahdollisuuksista ja tavasta, jolla se voi muuttaa yhteiskuntaa.

– Kun Wrightin veljekset nousivat ilmaan vuonna 1903, heillä ei ollut ajatustakaan, miltä nykyajan lentomatkailu voisi näyttää. Me emme tiedä, mitä tulevaisuuden autonominen ajaminen pitää sisällään, mutta sillä on varmasti suuri vaikutus ihmisten matkustustapaan, kaupunkien suunnitteluun ja infrastruktuurin käyttöön. 360c on keskustelunavaaja. Lisää ideoita ja vastauksia saadaan, kun opimme aiheesta yhä enemmän, Levenstam sanoo.

Lähde: Volvo

Tuoreimmat aiheesta

Autonomiset autot