Volvon pikkusiskon esikoinen on 600-heppainen hybridi-coupe, jota et voi ostaa, omistaa tai edes pitää

Volvosta irtautunut Polestar tuo ensimmäisen autonsa myyntiin vuonna 2019.

Volvon omistamasta virityspajasta ruotsalaisvalmistajan sisarmerkiksi ylennetty Polestar on julkaissut ensimmäisen oman autonsa. Nimeä Polestar 1 kantava auto on Volvon S90-malliin perustuva noin 600-hevosvoimainen hybridi-coupe. Sillä pääsee pelkän sähkön voimin jopa 150 kilometriä, mikä on huomattavasti enemmän kuin tällä hetkellä markkinoilla olevilla hybrideillä.

Volvo Carsin toimitusjohtaja Håkan Samuelsson kertoi Polestar 1:n julkistustilaisuudessa Shanghaissa, että autoa tullaan valmistamaan korkeintaan 500 kappaletta vuodessa. Myöhemmin esiteltävät täyssähköinen Polestar 2 -sedan ja Polestar 3 -katumaasturi ovat sen sijaan massatuotantoon suunniteltuja autoja.

Polestar 1:n tuotanto käynnistyy kesällä 2019 Kiinan Chengdussa.

Vain kuukausimaksulla 

Polestar 1 on auto, jota et voi lainkaan omistaa – etkä varsinaisesti edes ostaa. Auton saa käyttöönsä sopimuksesta riippuen kahdeksi tai kolmeksi vuodeksi kiinteällä kuukausimaksulla, johon sisältyvät auton käyttöoikeuden lisäksi myös huollot, vakuutukset ja mahdollisuus saada käyttöönsä muita Polestarin ja Volvon malleja. Kun määräaikainen sopimus päättyy, auto noudetaan asiakkaalta ja tilalle tuodaan uusi malli.

Kuukausimaksun suuruus ei toistaiseksi ole tiedossa, mutta mistään pikkurahoista ei puhuta. Polestar 1:n hinta (jos se olisi ostettavissa) liikkuu noin 150 000 euron tuntumassa.

Volvo ja kiinalainen emoyhtiö Geely ovat satsanneet Polestarin tuotepaletin sekä brändin kehittämiseen yhteensä 640 miljoonaa euroa.

***

Lue myös:

    Uusimmat