Polestar 4 on katumaasturi, jossa ei ole lainkaan takaikkunaa – tältä yllättävä ratkaisu näyttää

Polestar on esitellyt neljännen tuotantomallinsa ja kolmannen sähköautonsa. Toimintamatkaa on tarjolla enimmillään noin 600 kilometriä yhdellä latauksella.

Sähköautobrändi Polestar esitteli tiistaiaamuna neljännen tuotantomallinsa. Kyseessä on viime vuonna esiteltyä Polestar 3:a pienempi ja sulavalinjaisempi katumaasturi, joka on suunnattu muun muassa Tesla Model Y:n ja Kia EV6:n kimppuun.

Luiskakattoisen coupe-SUV:n muotokieli on tavallaan yhdistelmä Polestar 2:ta sekä Precept-konseptia. Auto on kokoluokkaa isompi kuin Polestar 2, joka oli viime vuonna Suomen neljänneksi suosituin sähköauto vajaan 900 kappaleen ensirekisteröintimäärällä.

Polestar 4 -mallistoon kuuluu niin neli- kuin takavetoisiakin versioita. Ripeimmillään autolla ehditään nollasta sataan 3,8 sekunnissa. Long Range -mallien 102 kWh:n akusto riittää nelivetomallissa noin 550 kilometrin ajoon yhdellä latauksella, kun taas takavetoisella Long Rangella päästään viitisenkymmentä kilometriä pidemmälle.

Ei takaikkunaa

Moni valmistaja priorisoi nykyään estetiikan takalasin koon edelle, mistä johtuen näkyvyys taaksepäin jättää useassa automallissa toivomisen varaa. Kukaan ei kuitenkaan ole vienyt trendiä yhtä pitkälle kuin Polestar, joka poisti takalasin uutukaisestaan kokonaan.

Kuljettaja voi tarkkailla tapahtumia auton takana kattoon integroidun kameran kautta. Oletuksena kameran kuva näytetään taustapeilissä, mutta kuski voi vaihtaa kameran ja tavallisen peilin välillä nappia painamalla.

Polestar 4:n valmistus starttaa Kiinassa marraskuussa, ja hintojen ennakoidaan lähtevän noin 60 000 eurosta. Eurooppaan ensimmäiset autot saataneen alkuvuodesta 2024.

Lähde: Polestar

Lue myös:

    Uusimmat