Volkswagenin tallipäällikkö Jost Capito uskoo, että hänen radikaali ehdotuksensa on paras vaihtoehto rallin MM-sarjalle.
Capito yritti muutama vuosi sitten tuoda MM-sarjaan säännön, jonka mukaan voittaja ratkaistaisiin viimeisellä erikoiskokeella. Capiton ehdotuksessa rallia johtavan kuljettajan ero muihin kilpailijoihin pudotettaisiin vain kymmenysosaan ennen Power Stage -pikataivalta. Näin ollen esimerkiksi Jari-Matti Latvalan minuutin johto Meksikon rallissa olisi ollut vain kuusi sekuntia ennen päätöspätkää.
- Olen edelleen vakuuttunut siitä, että eron kaventaminen kymmenysosaan on paras ratkaisu, Capito perusteli Autosportille ideaansa, jolla hänen mukaansa rallin MM-sarja voisi lisätä kiinnostavuuttaan.
- Uskon vahvasti, että tällä tavalla MM-sarja nousisi formula ykkösten tasolle yleisön silmissä, Capito lisäsi.
Capiton mukaan kyse ei olisi mistään mullistavasta muutoksesta, vaikkakin ehdotus on melko radikaali.
- Jos Seb (Sebastien Ogier) ajaa ensimmäisenä erikoiskokeilla perjantaina ja lauantaina, hänellä olisi yhä mahdollisuus voittaa sunnuntaina, koska ero ei olisi koskaan niin suuri, ettei hän pystyisi hoitamaan hommaa sunnuntaina, Capito sanoi.
Kansainvälisen autoliiton FIA:n rallipomo Jarmo Mahonen ei ole täysin vakuuttunut Capiton ideasta.
- Jos ajat metsässä ja teet parhaasi kolmen päivän ajan, ja sitten kaikki ratkaistaan viimeisellä pätkällä... en ole tästä aivan varma.
- Ymmärrän tämän julkisuuden kannalta, mutta eikö tässä muutettaisi rallin dna:ta? Meillä on viisi valmistajaa (ensi kaudella) MM-sarjassa, ja olisin erittäin varovainen päätettäessä jostain sellaisesta, joka menee näinkin kauas dna:sta, Mahonen sanoi.
Jost Capito on jättämässä Volkswagenin tallipäällikön pestinsä lähiaikoina. Hän siirtyy F1-talli McLarenin palkkalistoille.