Tallipäällikkö Jari-Matti Latvala ja Toyota ovat saaneet osakseen arvostelua siitä, ettei tiimi oikeastaan käytä tallimääräyksiä.
Toyotalla on tänä vuonna käytännössä vain yksi kuljettaja, joka voi taistella kuljettajien maailmanmestaruudesta. Elfyn Evans onkin kahden ajetun osakilpailun jälkeen mukana taistossa, sillä hän on taulukossa kakkosena vain kolmen pisteen päässä Hyundain Thierry Neuvillesta.
Toyota-tähdistä Kalle Rovanperä ja Sebastien Ogier ajavat vain valikoiduissa kisoissa, kun taas japanilainen Takamoto Katsuta ei ole vielä valmis mestaruustaistoon.
LUE MYÖS: MM-rallitähti lopettamassa uransa? Hyundai-kuskilta yllättävä paljastus
Toyotan arkkivihollinen Hyundai on näyttänyt viime vuosina, että se on valmis pelaamaan tallimääräyksillä, jotta sen ykköskuljettaja saa mahdollisimman paljon pisteitä MM-kamppailuun. Hyundain tallipäällikkö Cyril Abiteboul on linjannut, että tänäkin vuonna eteen tulee jossain vaiheessa se paikka, jossa pitää päättää, onko Neuville vai Ott Tänak tallin "ykköshevonen".
Toyota-pomo Latvala sanoi jo ennen tätä kautta, että talli ei aio hyödyntää tallimääräyksiä Evansin hyväksi. Toyotalla halutaan, että voitot ja mestaruudet ratkotaan ajamalla.
Kaikki eivät allekirjoita Latvalan näkemystä. Esimerkiksi George Donaldson, joka aikoinaan työskenteli pomona Mitsubishilla, Toyotalla ja Subarulla, piti Latvalan lähestymistapaa naiivina DirtFishin julkaisemassa artikkelissa.
Latvala on itsekin lukenut kyseisen artikkelin.
– Tämä voi ehkä näyttää naiivilta. Mutta uskomme siihen, että rehellinen kilpailu myös kehittää ja motivoi kuljettajia, Latvala vastaa kritiikkiin MTV Urheilun välityksellä.
– Siinä on sellainen vaara, että se käy kuljettajan mielialalle, jos joutuu jarruttamaan. Se alkaa nakertaa, kun joutuu antamaan sijoituksia. Se ei ole koskaan kivaa kenellekään kilpailijalle.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperän ratkaisu on aiheuttanut ihmetystä – suomalaistähti lataa perustelut
Latvala nostaa esiin sen, että nykyisin tallimääräyksillä ei ole yhtä suurta merkitystä kuin joitain vuosikymmeniä sitten, jolloin tiimit käyttivät enemmän rajuja taktisia peliliikkeitä.
– Ennen vanhaan kuljettajalle saattoi tulla enemmän kilpailuja, joissa oli teknisiä ongelmia. Silloin tarvitsi enemmän pisteitä, koska huonoja kisojakin tuli enemmän. Nykyään sarja on niin tiukka, että enää ei voi tulla niin paljon huonoja kisoja.
– En usko, että nykypäivän mallissa paikkojen vaihtaminen olisi niin suuressa roolissa kuin aikaisemmin. Tärkeintä on kuljettajien motivaation säilyttäminen, Latvala painottaa.
Hyundailla ollaan joka tapauksessa valmiina taktiseen peliin, mikäli siihen on mahdollisuus. Tallin kolmosautossa kilpaileva Esapekka Lappikin on sanonut tiedostavansa roolinsa: jos Neuvillea tai Tänakia pitää hilata tuloslistalla eteenpäin, hän on valmis luovuttamaan paikkansa.
Latvalan ymmärtää Hyundain ratkaisun taustat, mutta kyseenalaistaa kuitenkin päätöksen.
– Tietyillä kuljettajilla tämän pystyy tekemään, mutta ei se ole helppoa heillekään. Jos miettii kokonaisuutta, niin mikä on kuljettajan motivaatio ajaa tuloksia, jos joutuu jatkuvasti antamaan niitä pois?