Kolmasluokkalaisilla on suurta vaihtelua matematiikan ja äidinkielen taidoissa.
Matematiikan ja äidinkielen taidot ovat samaa tasoa eri puolilla maata, mutta yksittäisten oppilaiden välillä osaamiserot olivat suuria, kertoo Kansallinen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) tuore raportti.
Matalimpia pistemääriä saaneet oppilaat osasivat laskea yhteen luvuilla 1–5. Monet heikoimpia taitoja osoittaneista oppilaista eivät ymmärtäneet kellonaikoja.
Edistyneemmät oppilaat laskivat sujuvasti yhteen- ja vähennyslaskuja, osasivat muodostaa laskutoimituksia sanallisista tehtävistä ja ymmärsivät kertolaskun ja yhteenlaskun yhteyden.
Karvin tutkimus toteutettiin syyslukukauden alussa, mikä tarkoittaa, että kolmasluokkalaiset siirtyvät luokalle hyvin eri osaamistasoilla.
Lue myös: MTV:n kysely: Korona-aika on lisännyt oppilaiden pahoinvointia ja oppimisen ongelmia
Sukupuolten väliset erot pieniä
Karvin tutkimuksen mukaan oppilaiden arvio omasta osaamisestaan oli melko positiivinen. Tytöt arvioivat omat taitonsa lukemisessa ja kirjoittamisessa paremmaksi kuin pojat. Pojat arvioivat laskemistaitonsa paremmiksi kuin tytöt.
Osaamisessa sukupuolten väliset erot olivat kuitenkin pieniä. Tytöt osasivat äidinkieleen liittyvät tehtävät paremmin kuin pojat, mutta matematiikassa tyttöjen ja poikien taidot olivat samalla tasolla.
Kolmasluokkalaisten taitoja arvioitiin syksyllä 2020 matematiikassa, äidinkielessä ja kirjallisuudessa. Arviointiin osallistui kansallisessa otoksessa yhteensä 8077 oppilasta 274 koulusta.