Ensi kesästä alkaen puhelinta saa käyttää ratin takana, kun auto on pysähdyksissä. Uusi tieliikennelaki muuttaa tulkintaa ajon aikaisesta puhelimen käytöstä, kertoo Yle.
Ensi vuoden kesäkuussa astuu voimaan uusi tieliikennelaki. Lain tarkoitus on uudistaa ja kehittää liikenneturvallisuutta.
Esimerkiksi puhelimen käytön valvominen tehostuu uusien peltipoliisien avulla Suuri osa suomalaisista autoilijoista kannattaakin aikaisempaa tiukempaa kuljettajan puhelimen käytön valvomista.
Yle kuitenkin kertoo, että uuden lain mukaan kuski saa sallitusti käyttää teknisiä laitteita, jos ajoneuvo on pysähdyksissä. Ajamisen aikana puhelimen käyttö on yhä kiellettyä, mutta jos on pysähtynyt esimerkiksi liikennevaloihin, niin puhelinta saisi sallitusti selailla.
Liikenneturva suhtautuu asiaan kriittisesti
Eduskunta hyväksyi lain sellaisenaan kesällä 2018 eikä koe kohtaa ongelmallisena. Sen sijaan Liikenneturva kokee uuden tulkinnan huonona, ja toivoisi kiellon pysyvän entisellään.
– En näe muutokselle mitään hyvää tai perusteltua syytä. Esimerkiksi liikennevaloissa on kaikenlaisia kulkijoita, ja kännykästä tulee turhaa kuormitusta tarkkaavaisuudelle, kommentoi Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen Ylelle.
Tarvaisen mukaan on poliisin vastuulla tulkita, mikä on haitallista puhelimen käyttöä.
Liikenne voi ruuhkautua entistä enemmän
Tarvaisen mukaan muutos voi vaikuttaa myös liikenteen sujuvuuteen. Samalla linjalla on myös Oulun poliisin liikenneyksikön johtaja Pasi Rissanen. Rissanen kertoo Ylelle, että on huolissaan siitä, miten uusi laki vaikuttaa liikenteeseen kaupungeissa. Liikenteeseen keskittyminen voi olla haastavampaa, jos kuskin huomio kiinnittyy älylaitteeseen.
Rissasen mukaan poliisin tulisi puuttua entistä tarkemmin tilannekohtaisesti puhelimen käyttöön, etenkin jos liikennevalojen vaihtuessa älylaite vaikuttaa tilanteen etenemiseen.
– Älylaitteet ovat pahentaneet tilannetta puhelimen käytön osalta liikenteessä. Arkipäiväinen viestittely on lisääntynyt huomattavasti, Rissanen kommentoi Ylelle.
Liikenneneuvos Kimmo Kiiski on ollut uuden lain päävalmistelijana liikenne- ja viestintäministeriössä. Kiiskin kertoo Ylelle, että jos auto on pysähdyksissä, silloin ei ole kyse liikenneturvallisuudesta. Mikään laite ei saa silti vaikuttaa kuskin tarkkaavaisuuteen.
Kiiskin mukaan laki ottaa huomioon ajoneuvojen nopean digitalisaation ja teknologian kehittymisen.