Emojit ovat vakiinnuttaneet asemansa etenkin nuorten välisessä viestinnässä, mutta yritysmaailmassa niiden käytössä on vielä opittavaa.
Emojit tuovat tekstimuotoiseen viestintään lisää sävyjä, ja etenkin nuoriso käyttää niitä suvereenisti keskinäisessä viestinnässään.
Viestintäliigan toimitusjohtaja Iiro Junnilan mielestä ei ole syytä pelätä, että emojien käyttö köyhdyttäisi kielenkäyttöä.
– Sanoisin, että se enemmänkin rikastuttaa kieltä. Ei se ole mitenkään pois hyvästä kielenkäytöstä ja verbaalisesta akrobatiasta, vaan päinvastoin [emojeilla] pystytään tuomaan lisää tunnetta ja empatiaa kirjoitettuun viestiin, Junnila sanoo Huomenta Suomessa.
Emojien käyttö on tehnyt myös tunteiden ilmaisemisesta helpompaa.
– Sen, mitä ei välttämättä tulisi kirjoitettua, voi ilmaista kuvin.
Emojien käyttö on lisääntynyt myös yritysmaailmassa, mutta ilmiöstä ei vielä osata ottaa kaikkia hyötyjä irti.
– Suomalaisilla yrityksillä olisi emojien hyödyntämisessä bisnesmahdollisuuksia hyvinkin paljon. Esimerkiksi sosiaalisen median viestinnässä yritykset eivät hyödynnä Facebookin reaktio-emojeja täydellä potentiaalilla, sanoo Kreabin viestintäkonsultti Lauri Hyppölä.
Yritysten kannattaisi käyttää emojeja rohkeammin myös Facebook-päivityksissään.
– On tutkittu, että sosiaalisessa mediassa yritystileillä viestit saavat paljon enemmän näkyvyyttä, jos niissä on emojeja mukana kuin silloin, jos niissä ei ole emojeja mukana, Junnila sanoo.
Vaikka sosiaalisessa mediassa emojeilla on paikkansa myös yritysviestinnässä, työsähköposteissa emojien käyttöä on kuitenkin syytä välttää. Tuoreen tutkimuksen mukaan emojien käyttö työsähköposteissa vähentää lähettäjän uskottavuutta ja saa tämän vaikuttamaan epäpätevältä.