Vanhemmat sukupolvet eivät ole välttämättä hymiöillä viestimistä vastaan, mutta heillä ei ole itsevarmuutta käyttää niitä itse ja emojien merkitykset eivät välttämättä avaudu heille.
Ottawan yliopiston tutkimuksen mukaan vanhemmat ihmiset, erityisesti X-sukupolvi, haluaisivat ilmaista itseään enemmän emojien avulla, mutta eivät ymmärrä miten.
X-sukupolveen lukeutuvat elivät nuoruuttaan 1980-luvulla ja aikuistuivat 1980–1990-luvuilla.
Tutkijat uskovat, että emojien parempi ymmärtäminen voisi kuitenkin ehkäistä ikään liittyvää syrjintää sekä vähentää vanhempien ihmisten yksinäisyyttä.
Lue myös: Nyt leviää tämä iPhone-kikka: "Hitto soikoon, sehän toimii"
Kyse ei ole motivaatiosta vaan itseluottamuksesta ja taidoista
ScienceDirect -alustalla julkaistun tutkimuksen mukaan iäkkäämmät ihmiset eivät käytä emojeja yhtä itsevarmasti kuin nuoriso, vaikka he ymmärtäisivätkin emojien tarkoituksen.
Stereotyyppinen kuvaus siitä, etteivät vanhemmat ihmiset pystyisi tai suostuisi mukautumaan uudenlaiseen tapaan viestiä ei siis välttämättä tutkimuksen mukaan pidä paikkaansa.
– Havaitsimme, että vanhemmat ihmiset käyttävät epätodennäköisemmin emojeja, käyttävät vähemmän emojeja ja kokevat, etteivät välttämättä osaa tulkita emojien merkitystä, Ottawan yliopiston psykologian apulaisprofessori Isabelle Boutet sanoo.
Lue myös: Käytätkö peukkuemojia? Näin nuoret voivat tulkita sen – "Käytän sitä vain sarkastisesti"
Nämä emojit hämmentävät eniten
Yllättyneisyyttä symboloiva emoji – keltainen hahmo, jonka silmät ovat laajentuneet lautasen kokoisiksi ja kulmakarvat ovat kohonneet – osoittautui kaikkein hankalimmin tulkittavaksi emojiksi vanhemmille henkilöille.
Toiseksi hankalin tulkittava oli onnellinen emoji.
Emojien käyttäminen kasvavan iän myötä paljasti, miten käyttäjät kokevat emojit hankaliksi käyttää, miten heillä on vähemmän itsevarmuutta hyödyntää niitä ja miten he jättävät todennäköisemmin käyttämättä teknologiaa, jossa emojien käyttäminen on oleellista.
– Tämä kaava tuloksissa sai meidät tekemään johtopäätöksen, jonka mukaan vanhemmilla käyttäjillä on motivaatiota ja kykyä hyödyntää emojeja, mutta heiltä puuttuu itsevarmuus ja yleiset teknologiataidot mukautuakseen tähän viestintätapaan, Boutet sanoo.
Lue myös: Mitä tarkoittaa swag, AFAIK tai ernu? Listasimme nuorison hittitermit, joita et ymmärrä
Lue myös: Sorrutko ylitulkintaan? Kyselyn mukaan moni on jopa laittanut välit poikki ystävään, koska "tekstarin sävy" ei miellyttänyt
Katso myös: Ilari Johansson hämmentyi nuorison hittiemojeista: "Ei kai kukaan laita tuommoista!"
3:38
Lue uusimmat lifestyle-jutut!
Lähteet: University of Ottawa, ScienceDirect