Yritysten avoimissa somekanavissa möläytetään vahingossa pahastikin – Jodeliin lipsahtaa jopa yrityssalaisuuksia

Työpaikoilla pahanpuhuminen ei jää enää taukotiloihin. Nuoret työntekijät keskustelevat yhä enemmän työpaikkansa asioista nimettömästi Jodelissa.

Huomenta Suomessa puhuttiin sosiaalisen median tuomista tietoturvariskeistä.

Jodel on kännykkäsovellus, jossa viestitellään nimettömästi. Usein keskustelujen sävy on kannustava, mutta nimettömänä esiintyminen houkuttelee myös kovaan sanailuun.

Keskusteluissa jaetaan esimerkiksi työhön liittyviä neuvoja tai puidaan työpaikan ilmapiiriä ja työoloja. Kanavien keskusteluja seuraamalla törmää usein myös suoranaiseen kiusaamiseen. Keskustelut, joissa työkavereita haukutaan nimikirjainten kera, eivät ole harvinaisia, vaikka ne rikkovatkin Jodelin sääntöjä. Jodelissa henkilötietojen, kuten nimien, levittäminen on kiellettyä.

Työ- ja viestintäoikeuteen erikoistuneen juristin Pirkko Pesosen mukaan Jodelissa kiusaaminen ei ole suoranainen sananvapausrikos, mutta se on hänestä asiatonta ja vaarallista käytöstä.

–  Kiusaamisongelma tulee käsitellä työpaikan sisällä, eikä tällaisia asioita saa levitellä, Pesonen sanoo.

Hän kehottaa yrityksiä pohtimaan, miksi työntekijät kokevat tarvitsevansa varjofoorumin, jossa käydään läpi työpaikan epäkohtia.

Nimetön viestintä houkuttelee nostamaan ongelmia esille

Vaikka työnantaja tarjoaa työntekijöilleen kanavia, joissa voi kertoa kiusaamisesta, ei se tarkoita, että niitä käytettäisiin. Esimerkiksi Airpro pyrkii tarjoamaan työntekijöilleen matalan kynnyksen kanavia, joissa he voivat kertoa anonyymisti ongelmistaan. Silti osa työntekijöistä kirjoittaa mieluummin nimettömänä Jodeliin, jossa keskustelut muistuttavat usein työpaikkakiusaamista.

Jari Suvanto Airpron viestinnästä toivoo, että ongelmista keskusteltaisiin työnantajan luomilla kanavilla.

–  Jos ongelmia ei tuoda työnantajan tietoon, on niihin aika vaikea puuttua, Suvanto sanoo.

Tilanne on kuitenkin varsin ongelmallinen työnantajille. Vaikka kanavat ovat julkisia ja niihin voi liittyä kuka tahansa, päätyy tietyn yrityksen Jodel-kanavalle mitä luultavimmin entisiä ja nykyisiä työntekijöitä, jotka ovat kiinnostuneet työpaikan asioista. He myös saattavat tunnistaa helpostikin keskustelun kohteen. Jodelissa ei voi kuitenkaan tietää, kuka kirjoittaja on tai onko kirjoittaja oikeasti töissä yrityksessä.

Yrityssalaisuuksia lipsahtaa julki

Myös Linnanmäen henkilöstöjohtaja Elina Örthén on tietoinen Jodelista. Hänen tietoon ei ole tullut yhtäkään tapausta, jossa yksittäinen henkilö olisi kertonut Jodelissa tapahtuneesta kiusaamisesta Linnanmäellä.

–  Sosiaalisessa mediassa säännöt ovat samat kuin työpaikalla. Kenenkään kiusaaminen ei ole sallittua, linjaa Örthén.

Örthénille Jodel-kanava oli tuttu, mutta kaikki yritykset eivät ole yhtä tietoisia. Yritysten johto ei välttämättä tiedä kanavasta, vaikka nuoria työllistävien yritysten henkilöstöpuoli tästä tietäisi.

Kiusaaminen ei ole ainut ongelma, joita yritykset voivat kohdata Jodelissa. Useilla kanavilla keskustelua käydään hyvin avoimesti ja mukaan voi lipsahtaa jopa yrityssalaisuuksia. Esimerkiksi McDonald'sin työntekijöiden Jodel-kanavalla on keskusteltu tuotteiden myynneistä ja tulevista kampanjoista.

–  Nämä kuuluvat salassapidon piiriin, eivätkä ne kuulu Jodeliin, sanoo McDonald'sin Suomen viestintäjohtaja Heli Ryhänen. 

Työelämän lisäksi mobiilisovellukset tuovat haasteita myös koulumaailmassa.

​​​​​​​

Lue myös:

    Uusimmat