Ravintola-ammattilaisten neuvoilla teet ravintolaillastasi onnistuneemman.
Ravintolaillallinen on monille tapaus, johon ladataan paljon odotuksia. Ulkona syömiseen ei kuitenkaan kannata suhtautua liian tiukkapipoisesti.
Washington Post kokosi Redditistä ravintola-ammattilaisten kokemuksia siitä, miten asiakkaat voivat vaikuttaa illallisen onnistumiseen myös omalla käytöksellään.
Huomioi seuralaisesi
Älypuhelinten aikakaudella kännykkä on monilla jatkuvasti hyppysissään. Annoksesta voi halutessaan ottaa kuvan sosiaaliseen mediaan, mutta kännykkää ei ole soveliasta hypistellä koko ajan. Parasta olisi, jos malttaisit pitää näppisi erossa elektroniikasta koko illallisen ajan.
Läppärin nostaminen ravintolapöydälle ei todellakaan ole soveliasta. Illallisella päähuomion tulisi olla pöytäseuralaisissa, ei elektroniikassa.
Joskus asiakkaat keskittyvät toisiinsa vähän liikaakin, kertoo ravintolapäällikkö Joseph Cerione. Jos ravintolapöydän tunnelma menee liian intiimiksi, se on kiusallista sekä henkilökunnalle että muille asiakkaille.
Myös G.W. Sundmansissa asiakkaiden keskinäinen kanssakäyminen yltyi aikanaan turhan tiiviiksi. Ravintoloitsija Hans Välimäki kertoi helmikuussa Makuja.fille, että henkilökunta joutui hämmentävän usein puuttumaan asiakkaiden seksipuuhiin ravintolan vessassa.
Huomioi tarjoilija
Ravintolapöydässä keskustelu tulisi osata keskeyttää siksi aikaa, kun tarjoilija tulee ottamaan tilausta tai kertomaan annoksista. Tarjoilijan kannalta on kiusallista, jos hän ei pysty ottamaan tilausta vastaan, kun asiakkailla on juttu kesken.
Asiakkaiden ei kuitenkaan pidä tehdä tarjoilijan työtä. Vaikka tuntuisi kohteliaalta kasata ja ojentaa tarjoilijalle tyhjiä lautasia, on parempi antaa hänen tehdä se itse. Tarjoilijat ovat ammattilaisia, ja tietävät kyllä mitä tekevät.
Älä keksi ruoka-annoksia uudelleen
Ravintoloissa osataan ottaa allergiat ja erikoisruokavaliot tarvittaessa huomioon. Annoksista voidaan myös jättää jokin ainesosa pois vain siksi, ettet yksinkertaisesti pidä siitä, mutta älä yritä naamioida makumieltymyksiäsi allergiaksi.
Ole kuitenkin kohtuullinen toiveissasi. Kokit ovat miettineet annoskokonaisuudet tarkkaan, eikä ole soveliasta vaatia heitä toteuttamaan annosta täysin uusista lähtökohdista.
Allergioista ja erikoisruokavalioista olisi hyvä kertoa jo pöytävarausta tehtäessä, jotta keittiössä osataan varautua tekemään sinulle sopiva annos.
Anna palaute paikan päällä
Jos annoksessa on jotain vikaa, tai olet muuten vain tyytymätön saamaasi palveluun, kerro siitä heti. Henkilökunta haluaa sinun olevan tyytyväinen, ja jos jokin on pielessä, sitä on hankalampi korjata jälkikäteen.
– Siitä olisin todella kiitollinen, että annat palautteen ennen kuin olet syönyt, heti kun huomaat, että annoksessa on jotain vikaa. Ei siinä tarvitse olla edes virhettä, mutta jos et vain pidä mausta. Ilmoita se heti, ja vaihdetaan se mahdollisimman nopeasti, niin kaikilla on hyvä mieli, ravintoloitsija Henri Alén kommentoi Makuja.fille maaliskuussa.
Kun ravintolalle annetaan mahdollisuus korjata virhe samantien, kaikki ovat tyytyväisempiä.
Ole joustava
Kaikki eivät voi saada pöytävarausta parhaaseen illallisaikaan. Ravintola pystyy palvelemaan asiakkaitaan paremmin, jos osa asiakkaista on valmis aloittamaan illallisen hieman aikaisemmin tai myöhemmin.
Kun pöytävaraus on tehty, koko seurueen tulisi saapua paikalle hyvissä ajoin. Pahinta on jättää pöytävaraus käyttämättä kokonaan peruuttamatta varausta etukäteen.
Ota rennosti
Älä ota ravintolakäyntiä liian vakavasti. Myös Hans Välimäki kehottaa jättämään tiukkapipoisuuden kotiin.
– Minun mielestäni tiukkapipoisuuden voisi jättää ravintolaan mennessä kotiin ja muistaa sen, että ruoka on muiden ihmisten tekemää, ja että he tekevät sitä elääkseen ja ammattimaisella asenteella, Välimäki kommentoi Makuja.fille helmikuussa
Positiivisella asenteella pääsee pitkälle. Syö, juo ja nauti!
Osittainen lähde: Washington Post