Lonkeromakuja ei suunnitella summamutikassa, sillä ginin mausteisuus voi olla haastava makupari. Valmistajat kertovat, miten uudet juomamaut syntyvät ja mitkä kokeilut eivät ole toimineet.
Vuoden 1952 Helsingin kesäolympialaisiin kehitetty lonkero on vakiinnuttanut paikkansa suomalaisten harmaassa mielenmaisemassa.
Perinteisen greipin makuisen lonkeron lisäksi kauppojen hyllyiltä löytyy nykyisin myös liuta erilaisia marjaisia ja hedelmäisiä vaihtoehtoja.
Millä tavoin tähän kansallisaarteeseen on uskallettu kajota, mitkä mauista ovat suomalaisten suosikkeja ja mitkä makukokeilut ovat menneet täysin metsään?
Hartwallin tuotepäällikkö Ella Berner sekä tuotekehitysasiantuntija Elisa Räikkönen kertovat, millainen prosessi makujen kehittely on ja kuinka paljon kuluttajat pääsevät vaikuttamaan siihen.
Lue myös: Baarimestari paljastaa salaisuuden täydelliseen gin toniciin: "Vie GT:n uudelle tasolle"
Isokyrön lonkerolanseerausta luultiin aprillipilaksi
Kyrö Distillery Companylla on valikoimassaan kolme eri lonkeromakua, joista ensimmäinen lanseerattiin vuoden 2016 aprillipäivänä.
– Sehän meni silloin aprillipilasta moneen paikkaan. Tislaamolle tuli vielä monta kuukautta aprillipäivän jälkeen ihmisiä ihmettelemään, että ai te oikeasti teitte tuon, yksi tislaamon perustajista, muun muassa kotimaisesta myynnistä vastaava Miko Heinilä kertoo.
Ensimmäinen Longkyrö-mauista oli karpalo-rosmariini, jota seurasivat muutaman vuoden päästä inkivääri-minttu ja mustikka-kanerva.
Kyröllä on selvitetty tuotekehitysvaiheessa millaisia makuja ja tuotteita eri kategorioista voisi puuttua ja lähdetty sitten testaamaan makuvariantteja, jotka voisivat toimia.
Hittien lisäksi tuotekehittelyn tiimellyksessä on törmätty luonnollisesti myös huteihin.
– Kyllä muistan joitakin maistaneeni, mitkä eivät ihan menneet putkeen. Sen takia niitä testejä tehdään, että opitaan, Heinilä kertoo.
Ulkomailla lonkerokategoria on ainakin toistaiseksi vielä tuntematon. Kyröllä on yritetty tuoda sitä tutumpaan kontekstiin selittämällä, että juoma on ikään kuin samassa kategoriassa esimerkiksi Bacardin Breezereiden kanssa, mutta aidoilla aromeilla ja vähemmällä makeudella.
Lue myös: Oletko maistanut? Tässä on maailman suosituin drinkki – ykkönen vaihtui vuosien voittoputken jälkeen
The Helsinki Distilling Company on halunnut luoda premium-tasoisen lonkeron
The Helsinki Distilling Companyn Kai Kilpinen kertoo, että Helsinki Long Drink -brändin juomista haluttiin tehdä nimenomaan "premium-tasoisia".
Juomissa käytetään tislaamon omaa giniä ja niiden mehupitoisuus on noin 10–15 prosenttia, eli lonkeroissa on selkeästi enemmän, kuin pelkkä etäinen häivähdys makua.
Jos julkaisu ei näy, voit katsoa sen täältä.
Brändiin kuuluu kolme eri makuvaihtoehtoa: verigreippi, yuzu-hedelmä sekä greippi ja bergamotti.
Lisäksi HDCO tekee yhteistyössä Olvin kanssa alkoholitonta appelsiinilonkeroa.
Uusien makujen kehittely ei jää HDCO:lla ainakaan kokeilun puutteesta kiinni.
– Mehän olemme hyvin innovatiivisia ja olemme testanneet varmaankin kaikki Suomessa saatavilla olevat hedelmät, marjat, vihannekset ja kasvikset. Jos se jotain syötävää on, olemme yrittäneet sitä vähintäänkin tislata. Kyllä siellä muutamia aika yököttäviä makuyhdistelmiä on ollut. Lanttulonkero ei toiminut, Kilpinen paljastaa.
Suurimmaksi osaksi kokeilut, jotka eivät ole menneet jatkoon, ovat kuitenkin jättäneet tuotekehittelijät vain hieman kylmäksi.
Lue myös: "Alkoholittomat viinat" ja drinkit MTV:n testissä – yksi juoma yllätti raadin positiivisesti: "En olisi vihainen, jos tilaisin tämän baarissa"
"Cocktailit, joita tehdään tänään, ovat vuoden päästä pullotettuina juomasekoituksina"
Kai Kilpinen kertoo, että he saavat tuotekehittelyyn paljon ajatuksia myös HDCO:n Teurastamon ravintolan baarihenkilökunnalta.
– Baarimestarimme ovat tärkeä osa tuotekehitystämme. Sieltä tulee paljon ideoita ja he seuraavat trendejä siitä, millaisia cocktaileja maailmalla juodaan. Ne cocktailit, joita tehdään tänään, ovat vuoden tai kahden päästä lonkeroina tai muina pullotettuina juomasekoituksina, Kilpinen kertoo.
Kilpinen iloitseekin siitä, että cocktailkulttuurin kehittymisen myötä ihmiset ovat oppineet tilaamaan ja juomaan monipuolisemmin erilaisia juomia perinteisten kossuvissyn ja vodkabatteryn lisäksi.
– Mehän puhumme varsinkin viennissä lonkerosta pullotettuina cocktaileina. Long drinkhän ei kauheasti sano ulkomaalaisille mitään – ehkä viimeisen parin vuoden aikana on alkanut sanomaan enemmän, Kilpinen pohtii.
Lue myös: Suomalaisilla on yhä vääristyneitä käsityksiä tequilasta – "Huono tequila saa meidät tekemään vääriä valintoja"
Valmistajien suosituimmat lonkeromaut:
Hartwall: greippi, appelsiini
Kyrö Distillery Company: karpalo-rosmariini sekä inkivääri-minttu
The Helsinki Distilling Company: verigreippi
Olvi: greippi ja karpalo, joiden lisäksi erilaisten sitrushedelmämakujen suosio on kasvussa
KOFF: uutuudet kiinnostavat, metsämansikka ja mango.
Olvi valmistaa lonkeroita sekä ginipohjaisina että käymisteitse
Olvin tuotepäällikkö Oona Järvelä kertoo, että yritys valmistaa lonkeroita sekä ginipohjaisina että käymisteitse.
Ennen vuotta 2018 ainoastaan käymisteitse tehtyjä lonkeroita sai myydä vähittäiskaupoissa. Järvelän mukaan vuosien varrella myös käymisteitse valmistetuista lonkeroista opittiin tekemään hyvänmakuisia.
– Esimerkiksi karpalon maku toimii paremmin käymisteitse tehtynä kuin viinapohjaisena. Osalle kuluttajista ginipohja on tärkeä ja toisille se ei ole mikään juttu, Järvelä kertoo.
Uusia makuideoita syntyy trendejä seuraamalla, kuluttajatoiveista sekä tuotekehityksen innovaatioiden pohjalta.
– Kuluttajat toivovat uusia makuja, valikoimasta poistuneita makuja sekä suosikkilonkeromauista alkoholittomia versioita, Järvelä kertoo.
Järvelän mukaan Iisalmessa on vuosien saatossa kokeiltu satoja erilaisia lonkeroreseptejä.
– Esimerkiksi suosittua lonkeromakua karpaloa on yritetty yhdistää muihin makuihin, kuten kahviin, mutta lopputulos ei toiminut, Järvelä paljastaa.
Lopulta Järvelän mukaan kuitenkin melkein mistä vain makuparista voi saada hyvän lonkeron, jos reseptin viilaamiseen käyttää aikaa.
Lue myös: Jos viiniä jää yli, älä laita luonnonkorkkia takaisin pulloon – sommelier kertoo syyn
Sinebrychoffin uutuudet kiinnostavat selkeästi kuluttajia
KOFF Long Drink -lonkeroiden tuotepäällikkö Juha Saloranta kertoo, että Sinebrychoffin lonkerot ovat yhtä poikkeusta lukuun ottamatta ginipohjaisia.
Limen ja vodkan yhdistelmä on Salorannan mukaan perinteinen makuratkaisu ja kuluttajien pitämä maku.
KOFF Long Drinkin makuvalikoimassa on tällä hetkellä greippi, lime, karpalo, verigreippi, metsämansikka sekä mango.
Makuvalinnat tehdään makutrendien, kuluttajatutkimusten ja omien kokeilujen pohjalta.
– Sinebrychoffin tuotekehitysryhmä on innokas, kokenut ja taitava luomaan uusia makuja. Usein kuluttajien mieltymykset osuvat hämmästyttävällä tavalla yhteen trendien kanssa.
Kuluttajatoiveita tulee Salorannan mukaan yrityksen eri kanavien kautta sekä kasvotusten kohdattaessa.
Omien kokeilujen tuloksena ei ole innokkuudesta huolimatta luotu Salorannan mukaan mitään epäonnistunutta makuyhdistelmää.
– Ilmeisesti kehitystiimimme on niin hyvin kartalla makuprofiilien kanssa, että ihan epäonnistunutta makuyhdistelmää ei ole. Ginin mausteisuus ja katajaisuus ei toki varmasti ihan kaikkien makujen kanssa toimi.
Lue myös: Alko muistuttaa tärkeästä seikasta viiniä valitessa
Lue myös: Tässä on vuoden paras kuohuviini 2023: "Täyttä vastinetta rahalle"
Katso myös: Halpa vs. kallis: Nyt laitettiin lonkerot testiin! Erottaako aidon ja alkuperäisen halpisversiosta?
7:14