Pikaruokajätti Burger King on joutunut kritiikin kohteeksi julkaisemansa aprillipilan myötä. Pikaruokaketjun toimintaa arvostelleiden mukaan vääränä päivänä julkaistu pila ei ole asiakkaiden kannalta oikein.
Videolla paljastetaan, kuinka pikaruokaketjun ruokakuvaukset oikein hoituvat.
Viime torstaina, muutama päivä ennen aprillipäivää, Burger King julkaisi tiedon, jonka mukaan se aikoo lanseerata ainutlaatuisen suklaaburgerin. Myöhemmin samana päivänä ketjun markkinoinnista vastaava Lina Nilsson kiisti ruotsalaislehti Aftonbadetin haastattelussa, että aamulla julkaistu tieto olisi ollut aprillipila, elettiinhän vasta maaliskuun loppua.
Kun huhtikuun ensimmäinen päivä koitti, Burger King paljasti suklaaburgerin lanseeraamisen olleen sittenkin pila. Vaikka tieto paljastuikin lopulta pilaksi, uutuutta odottaneet asiakkaat eivät suhtautuneet ketjun temppuun huumorilla.
Burger Kingin sosiaalisen median tileille tulleissa kommenteissa ennen varsinaista pilailupäivää tapahtuneen huijaamisen todettiin olleen väärin, ja osa kommentoijista uhkasi pikaruokaketjua jopa boikotilla.
Suklaburgeri ehkä sittenkin valikoimiin?
Göteborgin yliopiston markkinoinnin tohtori Eva Ossanssonin mukaan pilat saattavat tuntua harmittomilta, mutta niistä koituvat seuraukset voivat tuoda mukanaan isojakin ongelmia. Suklaaburger-videota on katsottu Facebookissa yli 4,1 miljoonaa kertaa, Instagramissa lähes 100 000 kertaa.
– Yritys on johtanut asiakkaita tarkoituksella harhaan markkinoinnissaan. Se on epäeettistä, Ossiansson toteaa.
Jos video ei näy, voit katsoa sen täältä.
Burger Kingin vastauksen mukaan yritys on aina tarkka tiedotusvälineille antamissaan tiedoissa, mutta huhtikuun ensimmäinen on päivä on poikkeus, joka sallii pientä hulluttelua myös heille.
Nilssonin mukaan tämä pila ja siitä seurannut kohu osoitti vain sen, että yrityksen kannattaisi tosissaan harkita suklaaburgerin ottamista valikoimiin. Moni pilauutisesta innostunut asiakas on nimittäin kysellyt tuotteen perään.
Lähteet: Expressen, Aftonbladet