Legendaarinen ruisleipä Reissumies saa pakkauksiinsa uudet kasvot hetkellisesti.
Yllä olevalla videolla ruisleivät sokkomakutestissä.
Lähes puolet suomalaisista miehistä kokee mieskuvan olevan ahdas, kertoo Fazerin teettämä kyselytutkimus. Tutkimustulosten inspiroimana ikoninen Reissumies saa marraskuun ajaksi uudet, monimuotoisempaa mieskuvaa edustavat kasvot. Leipäpusseja tullaan valmistamaan miljoona kappaletta.
Marraskuun Reissumiehinä nähdään monimuotoisuus- ja inklusiivisuuskonsultti Dakota Robin, rap-artisti ja lasten jalkapallovalmentaja PastoriPike sekä kiekkolegenda Marko Jantunen. Jokainen heistä edistää omalla työllään monimuotoisuuden hyväksymistä, ja ovat tämän valikoituneet kampanjan kasvoiksi, Fazer kertoo tiedotteessaan.
Mieskuva kapea Suomessa
Kyselytutkimuksen mukaan miehiin kohdistuvat käsitykset ja ihanteet ovat Suomessa kapeita. Tätä mieltä oli 44 prosenttia kyselyyn vastanneista.
Hieman yli puolet vastaajista koki, että brändien ja yritysten on hyvä ottaa kantaa miesnormin kaltaisiin ajankohtaisiin aiheisiin.
– Miesten diversiteettiin ei ole vielä monikaan yritys tarttunut. Kuten tutkimustulokset osoittavat, tämä on tärkeä aihe esiin nostettavaksi. Kampanjamme inspiraationa on toiminut yksi yrityksemme arvoista ”pohjoinen vapaus”. Se tarkoittaa, että tuemme Fazerilla jokaisen ihmisen vapautta olla juuri sellainen kuin hän on ja oikeutta tehdä omat elämänvalintansa. Haluamme edistää erilaisuuden hyväksymistä, monimuotoisuutta ja tasa-arvoa – ja saada aikaan keskustelua aiheesta. Nyt näiden asioiden puolesta puhuu Reissumies, kertoo Reissumiehen brändistä Fazer Leipomoilla vastaava Ari Ahola tiedotteessa.
Kyselytutkimuksen perusteella omaan mieskäsitykseen vaikuttavat ylivoimaisesti eniten perhe ja lähipiiri – ja pääosin positiivisesti. Kaveripiiri vaikuttaa positiivisesti etenkin nuoriin aikuisiin, kun taas vastaavasti yli 60-vuotiailla perheen vaikutus korostuu.
Joka kolmas vastaaja kertoo, että kokee sosiaalisen median vaikuttavan lannistavasti omaan mieskäsitykseensä.
Leipäpussiin kajottu ennenkin
Kyseessä ei suinkaan ole ensimmäinen kerta, kun Reissumies-paketteja uudistetaan kampanjamielessä. Vuonna 2020 sosiaalisessa mediassa kohistiin, kun Reissumies-ruisleipäpaketteihin ilmestyivät kasvomaskit. Leipäpaketin muutos sai somekansan uhkaamaan jopa tuotteen boikotilla.
– Ei voi j********a leipähyllylläkään välttyä tältä hulluudelta, Reissumiehen Facebook-sivuilla muun muassa kommentoitiin tuolloin.
Ensimmäinen leipä, jolla oli fantasianimi Suomessa
Reissumiehellä on Suomessa pitkä historia. Leipä tuli markkinoille vuonna 1978 ja täyttää tänä vuonna siis jo 43 vuotta. Leipää valmistavan Fazerin mukaan tuolloin elettiin aikaa, jolloin suomalaisille oli tuttuja lähinnä perusmaut ja esimerkiksi oliivit olivat eksotiikkaa.
Reissumies oli Suomessa ensimmäinen leipä, jolla oli fantasianimi. Leivälle keksittiin siis tarina, eikä se ollut enää pelkkä ruisleipä. Moni suomalainen muistaa myös 1980-luvun tv-mainonnan, jolloin kulkijamiehen hahmo nähtiin televisiossa Bablon levyttämän ”Reissumiestä vaisto vie” -kappaleen siivittämänä.
Reissumiestä valmistetaan Oululainen-brändin alaisuudessa. Oululainen on kuulunut Fazer-konserniin vuodesta 1958.
Lue myös: Fazer teki oleellisen muutoksen suosikkileipäpussiin – osa uhkaa nyt jopa boikotilla: "Ei voi leipähyllylläkään välttyä tältä hulluudelta"
Lähde: Fazer