Ruokatilauspalvelu Foodora kertoo tuotteesta, josta on noussut sovelluksessa odottamaton hitti.
Videolla: Voiko 1,9 euron kuljetusmaksu olla Woltille kannattava? Näin vastaa maajohtaja Henrik Pankakoski.
MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla on aiemmin kerrottu suomalaisruokakauppojen erilaisista hävikkiruokakonsepteista. Kesäkuussa uutisoitiin HOK-Elannon S-marketien uusista hyvikkilaatikoista, joihin kerätään hävikkiuhan alta pelastettuja hedelmiä ja vihanneksia tai parasta ennen päivän saavuttaneita leipomotuotteita. Kauppaketju Lidlillä on ollut vastaava käytäntö jo yli vuoden ajan. MTV Uutisten Makuja.fi-ruokasivustolla kerrottiin Lidlin hävikkilaatikoiden suosiosta vuonna 2020.
Nyt ruokatilauspalvelu Foodoralta kerrotaan, että hävikkituotteet ovat kiinnostaneet myös noutoruokaa tilaavia.
Myös Foodoran hävikkikassista yllättävä menestys
Huhtikuussa Foodora Marketin valikoimiin tuotiin valmiiksi koottu 4 euron hävikkikassi, joka sisältää tuotteita, joiden parasta ennen -päiväys on lähestymässä tai joissa on kosmeettisia vikoja. Nämä "puutteet " eivät kuitenkaan vaikuta tuotteen makuun tai laatuun.
Foodora Marketin valikoimapäällikkö Johanna Talasjoki kertoo hävikkikassin alkaneen kokeiluerästä, joka osoittautui todelliseksi myyntimenestykseksi.
Elintarvikkeita ja päivittäistavaroita myyvä Foodora Market on laajentunut puolen vuoden aikana nopeasti pääkaupunkiseudulla, ja sen toimitusalue kattaa nyt lähes koko Helsingin ja lisäksi osan Vantaata. Ensimmäinen Foodora Market avattiin Helsingin Pasilaan vuoden 2020 joulukuusssa.
– Hävikkikasseja tulee päivittäin uusia myyntiin ja ne myydään aina nopeasti loppuun. Olemme olleet todella iloisia siitä, että niin moni haluaa kuluttaa vastuullisesti ja on innostunut ostamaan tuotteita, jotka ovat yhä hyvälaatuisia mutta menisivät seuraavana päivänä hävikkiin.
Talasjoki muistuttaa, että hävikin määrä on yksi vähittäiskaupan suuria murheenkryynejä
– Olemme tyytyväisiä että olemme löytäneet erittäin toimivan keinon vähentää sitä.
Foodora ei suinkaan ole ainoa palvelu, joka tarjoaa hävikkikassien ostomahdollisuutta sovelluksella. Muun muassa suomalainen kasvuyritys ResQ Club on erikoistunut ravintoloiden, kahviloiden ja ruokakauppojen hävikkituotteiden myynnin välittämiseen palvelunsa kautta.
Myös hävikkiruokakauppa Matsmart on niittänyt menestystä Suomessa. Vuonna 2020 Matsmartin liikevaihto nousi Suomessa 40 prosenttia päätyen 9 miljoonaan euroon.