Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Ostitko sinäkin näitä punalapputuotteita S- tai K-ruokakaupoista? Hurja suosio – Lidlilläkin selkeä hittituote

hävikki2
Punalapputuotteiden suosio on kasvanut, kertovat kauppaketjut. MTV
Julkaistu 21.02.2022 08:59

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Kauppaketjut kertovat, millaisen suosion erilaiset hävikki- ja niin sanotut punalapputuotteet ovat saavuttaneet.

MTV Uutisten Makuja -ruokasivulla nostettiin jo viime vuonna puheenaiheeksi hävikkiruoka ja erityisesti kauppojen niin sanotut punalaputetut tuotteet. Tuolloin kerrottiin muun muassa erityisesti K-ryhmän kauppoihin levinneistä hävikkihyllyistä sekä S-ryhmän punalaputuskäytännöistä. Omista hävikkikäytännöistään kertoi myös Lidl

"Hävikkihyllyjen myötä ruokahävikin määrä voi kaupalla jopa puolittua"

Nyt Keskolta kerrotaan tiedotteessa, miten hävikki- ja punalapputuotteiden myynti kehittyi vuonna 2021. 

Keskon mukaan K-ruokakaupoissa ostettiin viime vuonna yhteensä 37 miljoonaa punalaputettua tuotetta. Kasvua edelliseen vuoteen oli 12 prosenttia. Ketjun mukaan punalaputettujen tuotteiden suosion kasvuun on osaltaan vaikuttanut hävikkihyllyjen lisääntyminen ruokakaupoissa.  

Hävikkihylly_citymarket

Hävikkihylly Citymarketissa.

Keskon päivittäistavarakaupan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske kertoo tiedotteessa, että hävikkihyllyihin kootaan ne tuotteet, joiden päiväys on lähestymässä. 

– Hävikkihyllyjen myötä ruokahävikin määrä voi kaupalla jopa puolittua ja siksi toimintatapa onkin otettu käyttöön jo laajalti. Kyselytutkimukseemme vastanneista K-ruokakaupoista joka neljännessä on erillinen hävikkihylly.

Punalapputuotteet ovat kasvattaneet myös kuluttajien kiinnostusta ruokahävikin vähentämiseen. Kappalemäärällisesti suosituimpia punalaputettuja tuotteita K-ryhmän kaupoissa viime vuonna olivat leipä, valmisruoka, liha, jogurtit, vanukkaat ja maitovalmisteet sekä palvelutiskin tuotteet.

Uusia hävikinhyödyntämisinnovaatioita

Punalapputuotteiden lisäksi hävikkiuhan alla olevista tuotteista on kehitelty myös uusia tuotteita. Ruokakaupoissa on myyty muun muassa hevi-osaston ylijäämästä valmistettua hävikkimehua ja hävikkiglögiä. Tamperelaisissa K-Marketeissa myydään sen sijaan paikallisen leipomon kanssa yhteistyössä tehtyä hävikkibanaanikakkua.

– Usein tummaksi kypsyneitä banaaneita ei kelpuuteta ostoskoriin, mutta olisi harmi heittää ne biojätteeseen. Hävikkibanaaniraaka-ainetta on kertynyt yhteistyömme aikana jo noin 1500 kiloa. Maukkaasta kakusta on tullut yksi kauppamme myydyimmistä paistopisteen tuotteista, kertoo K-Market Vellamonkadun kauppias Mikko Valtonen

S-ryhmästä kerrotaan, että S-ruokakauppojen hävikki on laskenut 18 % vuodesta 2014. Tavoitteena on mennä kohti hävikin puolittamista vuoteen 2030 mennessä. K-ryhmä sen sijaan saavutti tavoitteensa vähentää ruokahävikkiä vuoden 2016 tasolta 13 prosenttia vuoteen 2021 mennessä.

Myös S-ryhmä on aiemmin kertonut etsivänsä erilaisia keinoja hedelmä- ja vihanneshävikin torjunnalle. Esimerkiksi Helsingin Sokoksen S-marketissa iso osa hävikkiuhanalaisista tuotteista kerätään yläkerran Happy Farmer -ravintolan keittiön raaka-aineiksi. 

S-ruokakaupoissa punalappuelintarvikkeita myytiin 87 miljoonaa kappaletta vuonna 2021

S-ryhmästä kerrotaan MTV Uutisille, että punalaputettujen tuotteiden suosio on kasvanut myös S-ruokakaupoissa viime vuosina. Punalaputettuina myytyjen elintarvikkeiden määrä oli noin 87 miljoonaa kappaletta viime vuonna ketjun myymälöissä.

Suosituimpien punalapputuotteiden kärkipaikkoja ovat ketjun mukaan pitäneet samankaltaiset tuotteet useita vuosia: etenkin paistopisteen tuotteet, kuten riisipiirakat ja croissantit, ruisleivät sekä tuoreet kala- ja lihatuotteet ovat asiakkaiden suosiossa.

S-ryhmän marketkaupan vastuullisuuspäällikkö Anni Loukaskorpi kertoo MTV:lle, että ketjun 900 ruokakaupassa on käytössä myös tavanomaisen 30 prosentin alennuksen päälle ilta-alekäytäntö. Alelaputetun tuotteen saa siis iltaisin 60 prosentin alennuksella.

–  Jo yli miljoona asiakasta on hyödyntänyt ilta-alea päiväykseltään vanhaksi menevissä tuotteissa ja samalla auttanut vähentämään ruokahävikkiä. Ilta-ale alkaa tyypillisesti iltayhdeksältä, mutta esimerkiksi vuorokauden ympäri auki olevissa myymälöissä ale saattaa alkaa klo 22, Loukaskorpi selventää.

Muutaman euron hävikkilaatikot todella suosittuja S-ryhmässä ja Lidlissä

Kuten Keskollakin, myös S-ryhmällä on käytössä muitakin hävikinhallinnan keinoja. S-ryhmä tiedotti viime kesäkuussa aloittavansa niin sanottujen hyvikkilaatikoiden myynnin kuudessakymmenessä HOK-Elannon S-marketissa. Niihin kerätään hävikkiuhan alta pelastettuja hedelmiä ja vihanneksia tai parasta ennen päivän saavuttaneita leipomotuotteita. Toimintatapa on laajentunut sittemmin useihin eri alueosuuskauppojen myymälöihin.

Katso video: MTV testasi S-marketin hävikkilaatikon – tätä kaikkea sai kahdella eurolla. Artikkeli jatkuu videon alla.

1:03img

S-ryhmän parin euron hävikkilaatikko testissä.

Myös kauppaketju Lidlillä on ollut vastaava käytäntö jo muutaman vuoden ajan. MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerrottiin Lidlin hävikkilaatikoiden suosiosta vuonna 2020. Hävikkilaatikot ovat Lidlin mukaan olleet todella suosittuja. 

S-ryhmän Loukaskorven mukaan hävikkiuhan alla olevia tuotteita annetaan myös eteenpäin hyväntekeväisyyteen.

– On hyvä kuitenkin huomioida, että merkittävin rooli hävikin minimoimisen eteen tehtävästä työstä tehdään jo ennen kuin tuote päätyy kaupan hyllylle: tärkeässä roolissa ovat muun muassa tilausmäärien suunnittelu, ennustepohjaisuus, hävikin tarkka seuranta ja toimivat pakkaukset.

Myös netin hävikkiruokakaupat kasvattavat suosiotaan

Hävikkiruokatuotteita myydään kivijalkaruokakauppojen lisäksi myös nettiruokakaupoissa. Isoimmat Suomessa toimivat hävikkiruoan nettikaupat ovat Matsmart ja Fiksuruoka. 

Matsmartin kesäkuussa 2021 teettämän tutkimuksen mukaan suomalaisille tärkeintä ruoan hankinnassa on tuotteen hinta. Kantarin kesäkuussa 2021 toteuttaman tutkimuksen vastaajina olivat 18—79-vuotiaat suomalaiset ja tutkimukseen vasta 2014 henkilöä. 

– Hinta on meille suomalaisille tärkein valintakriteeri ostaessa ruokaa, mutta harvalle se on ainoa. Moni ottaa huomioon myös esimerkiksi ruuan laadun ja ekologisen kestävyyden, kertoo Matsmartin Suomen-maajohtaja Michaela Böckelman yrityksen tuoreessa tiedotteessa

Böckelman muistuttaa, että hankkimalla ruokakaappiin täydennystä hävikkikaupasta tai punalaputetuista tuotteista, voi kuluttaja säästää sekä rahaa että ympäristöä. 

Lue myös: Lidlin paistopisteeltä löytyy "luukku", joka on mennyt monelta täysin ohi – tästä on kyse

Katso video: Oletko huomannut tätä Lidlin paistopisteellä? 

0:30img

Oletko huomannut tätä yksityiskohtaa Lidlin paistopisteellä?

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa