Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Hartwall tuo myyntiin lonkeron, jota moni jo ehkä kaipasikin – "Kysyntä on kasvanut räjähdysmäisesti"

AOP HARTWALL lonkero
Alkoholitonta lonkeroa! Hartwall tuo kauppoihin kaksi uutta lonkeroa.Tomi Natri/All Over Press/ Hartwall
Julkaistu 20.03.2021 17:59

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Legendaarisesta greippilonkerosta tulee nyt täysin uusi versio, joka on nykyajan trendien mukaisesti täysin alkoholiton.

Suomen kansallisjuomaksikin tituleeratun klassikon Hartwall Original Long Drinkin eli lonkeron tarina saa uuden sivun, kun Helsingin olympialaisissa vuonna 1952 lanseerattu juoma tulee myyntiin nyt myös alkoholittomana.

Aidon lonkeron alkoholiton versio on tehty samoista raaka-aineista kuin alkoholillinen, mutta ilman alkoholia. Juomaan on tuotu ginimäisyyttä alkoholittomalla tisleellä. Tutun greippimaun rinnalle tulee myös alkoholiton inkiväärilonkero.

Nykypäivänä lonkeroa valmistaa Hartwallin lisäksi monet muutkin panimot Suomessa, kuten Olvi ja Sinebrychoff. Hartwallin vuonna 1952 lanseeraama Original Long Drink oli kuitenkin ensimmäinen sarjassaan. Alkoholitonta lonkeroa on aiemmin tuottanut ainakin  juomavalmistaja A. Le Coq.

Alkoholiton lonkero vastaa alkoholittomuustrendiin

Hartwallin teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan alkoholittomuus kasvava ilmiö. Kiinnostus omaan hyvinvointiin ja terveellisiin vaihtoehtoihin kasvaa ja reilu neljännes suomalaisista kertoo vähentäneensä alkoholin kulutustaan viimeisen kahden vuoden aikana. Joka kolmas on siirtänyt kulutustaan miedompiin tai alkoholittomiin juomiin.

– Alkoholittomien panimojuomien kysyntä on kasvanut räjähdysmäisesti viimeisten vuosien aikana. Hartwallilla on mahdollisuus viedä juomakulttuuria kohti terveellisempiä ja vastuullisempia valintoja, ja siksi tuomme yhä enemmän alkoholittomia ja vähäalkoholisia vaihtoehtoja paitsi oluissa myös siidereissä ja lonkeroissa. Tuotekehitysporukkamme Lahdessa on täynnä loistavia osaajia, jotka ovat myös alkoholittoman aidon lonkeron maun takana, kertoo Hartwallin laki- ja yhteiskuntavastuujohtaja Hanna Sivenius.

Myös muut suomalaiset juomavalmistajat ovat viime vuosien aikana tuoneet markkinoille alkoholittomia versioita hittituotteistaan. Esimerkiksi alkoholittomien oluiden valikoima on kasvanut hurjasti. 

Hartwallin mukaan alkoholittomia lonkeroita pitäsi löytyä nyt tai lähiaikoina hyvinvarustelluista päivittäistavarakaupoista.

Lue myös: Hartwall palauttaa myyntiin legendaarisen lonkeron: "Klassikkomakua on toivottu pitkään takaisin"

***

Videolla: Muistatko vielä? Vuonna 2018 Hartwallin hittituote joutui törkeän kopioinnin kohteeksi. 

0:25img

Tuoreimmat aiheesta

Juomat