Ruoan verkkokauppa jatkaa kasvuaan Suomessa ja kauppaketjut kehittelevät nyt kilpaa erilaisia myyntiä tehostavia ratkaisuja.
MTV:n Viiden jälkeen -ohjelmassa selvitettiin maanantaina, mitä ruoan verkkokaupalle kuuluu tällä hetkellä Suomessa. Koronapandemian aikana ruoan verkkokauppa moninkertaistui aiempaan verrattuna ja kasvupotentiaalia on edelleen.
Lue myös: Lidl lopettaa näiden hedelmien ja vihannesten myynnin kokonaan
Ainutlaatuinen järjestelmä ruokakaupan kellarissa
Esimerkiksi Keskolla ruoan verkkokauppa kattaa tällä hetkellä noin kolme prosenttia koko ketjun myynneistä.
– Suurin asiakasryhmä ovat lapsiperheet: voisi sanoa, että ruuhkavuosia elävät lapsiperheet, joissa molemmat vanhemmat käyvät töissä ja illat saattavat koostua harrastuksiin viemisistä, Keskon verkkokaupan ja digitaalisten palveluiden johtaja Antti Rajala kertoi Viiden jäljeen -ohjelman haastattelussa.
Toimintaa tehostaakseen Kesko on kehittänyt Ruoholahteen jopa pohjoismaisella tasolla ainutlaatuisen järjestelmän. K-Citymarket Ruoholahden kellarissa toimivat robotit hoitavat noin 500 ruokatilausta päivässä.
Jutun yllä olevalta videolta voit katsoa, miltä ruokakaupan ainutlaatuinen robottijärjestelmä näyttää.
Keskolla uskotaan, että robottivaraston ja fyysisen kivijalan kombinaatio on voittava yhdistelmä tulevaisuudessakin. Ruoholahden kokonaisuutta on tultu ihmettelemään jopa Yhdysvalloista asti.
Miten S-ryhmä vastaa ruoan verkkokaupan kiristyvään kilpailuun? Millaisia tuotteita verkosta ostetaan? Mitä tekee Lidl? Katso Viiden jälkeen -ohjelman haastattelu:
9:35