Jouluisesta konvehtirasiasta tuttu suklaa saa nyt oman pakkauksensa. Testasimme ja arvioimme kiistellyn ananaskonvehdin.
Makeisvalmistaja Pandan Juhlapöydän konvehteja -klassikkorasiasta tuttu ananaskonvehti saa oman rasiansa. Kyseinen konvehti herättää vahvasti tunteita ja sen kuuluminen klassikkorasiaan on vanha kiistelyn aihe.
Juhlapöydän konvehteja -rasioita myydään vuosittain kolme miljoonaa kappaletta. Pandan kyselytutkimuksen perusteella suomalaisten suosikkimaut rasiassa ovat suklaacrisp, pehmeä toffee ja suklaatryffeli. Kyselytutkimus toteutettiin Bilendin verkkopaneelissa heinäkuussa 2022 ja siihen vastasi 1000 täysi-ikäistä suomalaista.
Nyt Panda on tutkinut, että miltei puolet suomalaisista ei koe ananaksen kuuluvan konvehdin täytteeksi lainkaan. Sen sijaan vain kuusi prosenttia suomalaisista suklaanystävistä nimeää ananaskonvehdin suosikikseen.
Lue myös: Miksi ananas kirvelee suussa? Syy saattaa hätkähdyttää – taipuvainen "ihmissyöntiin"
"Jotkut asiat kannattaa tehdä kuuden prosentin puolesta"
Miksi parjattu konvehti sitten saa oman rasiansa, jos siitä ei suurin osa pidä?
– Ananaksen fanikunta ei ole suuren suuri, mutta sitäkin intohimoisempi. Jotkut asiat kannattaa tehdä kuuden prosentin puolesta, Pandan Business Manager Vesa Vainio perustelee tiedotteessa.
Vainio kertoo MTV Uutisille, että konvehdista on tullut aiempina vuosina paljon palautetta niin hyvässä kuin pahassakin. Konvehtia on välillä pyydetty omaan rasiaansa, kun toiset ovat samalla raportoineet jättävän suklaan kokonaan syömättä konvehtirasiassa, koska ”se on pahaa”.
– Ananaskonvehti oli itse asiassa aiemmin myynnissä myös irtomakeisena, mutta silloin sitä ei hirveän paljon ostettu. Kokeillaan nyt uudestaan. Halusimme testata jotain erilaista ja tämä on varmasti mielipiteitä jakava maku.
Lue myös: Totuus konvehtirasioista: Saako alakerrokseen kajota ennen kuin yläkerroksen suklaakonvehdit on syöty?
Sama konvehti, mutta voi silti maistua erilaiselta – miksi?
Vainion mukaan monilta jää ananaskonvehti syömättä juuri ennakkoluulojen takia, vaikka he saattaisivat siitä oikeasti jopa pitää. Uutuuspakkauksen ulkoasu ei ole kovin joululuinen, mutta ei sen Vainion mukaan ole tarkoituskaan olla. Joulusesonkiin on jo tarjolla paljon eri valmistajien makeisia.
Panda selvitti myös yleisesti suomalaisten tuntoja ananasta koskien:
66 % katsoo, että ananas kuuluu pizzaan
36 % on sitä mieltä, että ananas kuuluu konvehteihin
30 % mielestä niin sanottu ananastukka on tyylikäs
24 % kokee ananaksen kuuluvan sisustukseen
– Ananaskonvehti on perinteisesti ollut ehkä hieman vanhemman väen suosikki. Toivomme, että nuoretkin uskaltaisivat sitä nyt kokeilla.
Rasiaan pakatun ananaskonvehdin muoto saattaa hämätä vannoutuneita suklaafaneja, sillä se on kääreen vuoksi hieman erilainen joulurasian versioon verrattuna. Konvehti valmistetaan kuitenkin täysin samoista raaka-aineista.
– Sama tehdas, sama suklaa ja sama täyte, jota on yhtä paljon, mutta konvehdin muoto vaikuttaa maun aistimiseen yllättävän paljon, Vainio selittää.
Pandan lisäksi myös Fazer ja Cloetta ovat kertoneet syksyn uutuusmakeisistaan. Kiistanalaiset maut näyttäisivät olevan kauden teema, sillä Fazer lanseerasi muun muassa Vihreitä kuulia -suklaalevyn. Cloettalta tuli markkinoille sen sijaan uusi Polly-maku.