Suomalainen lonkero valloittaa Yhdysvaltojen juomamarkkinoita.
Maailmanvalloitusta Atlantin takana tekevä lonkero on saanut lisänäkyvyyttä, kun Ad Age -markkinointisivusto teki pitkän jutun suomalaisesta suosikkijuomasta ja sen markkinoinnista Yhdysvalloissa.
Tällä hetkellä markkinan merkittävimpiä lonkeromerkkejä ovat The Finnish Long Drink ja Boston Beerin Bevy Long Drink. Molemmat yhtiöt ovat valmiita käyttämään miljoonia dollareita mainontaan ja näkyvyyden kasvattamiseen.
Suomalaisia stereotypioita lonkeromainonnassa
Jutun mukaan lonkeroyhtiöt käyttävät markkinoinnissaan huumoria ja suomalaisia stereotypioita kylmästä säästä, kauniista kesäpäivistä, maailman onnellisimmasta kansasta ja alastomuudesta.
The Finnish Long Drinkin Technology, Humans and Taste -toimiston kanssa yhteistyössä toteutettu kampanja koostuu useammasta videosta, joista vähitellen muodostuu tarina. Bevyn mainoksen taustalla on TBWA\Helsinki, ja mainoksessa kuvataan "Suomalaista kesää" kuten istuskelua avannon reunalla.
Mainoksia esitetään esimerkiksi YouTubessa, televisiossa ja sosiaalisessa mediassa. Bevyn mainosta voidaan nähdä myös mainoskatkoilla NHL-pudotuspelien yhteydessä, sillä Bevyn omistava Boston Beer toimii tapahtuman virallisena kumppanina.
Lonkeron markkinaosuus vielä pieni
Muutamassa Yhdysvaltain osavaltiossa voi nauttia myös perinteistä Hartwallin lonkeroa, sillä tanskalainen Royal Unibrew vie tuotetta maahan.
Vaikka lonkeron suosio onkin kasvussa ja tuote kiinnostaa, on sen markkinaosuus vielä hyvin pieni ja kilpailu tuotteiden välillä on kovaa.
Kuitenkin kiinnostus erilaisiin juomasekoituksiin on kasvussa ja markkinan odotetaan kasvavan seuraavien vuosien aikana. Moni julkisuuden henkilö on kokeillut tuotetta ja lähtenyt jollain tavalla mukaan lonkerobuumiin.
Lue myös: Kauppoihin tulee nyt ennennäkemätön lonkero – alkoholittomien juomien buumi käy todella kuumana
Videolla:Halpa vs. kallis: Onko 8 euron punaviini oikeasti yhtä hyvää kuin 30 euron punaviini?
5:43