Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Kauppias Juuso keksi nerokkaan tavan punalaputettujen tuotteiden myyntiin – viikossa tapahtui dramaattinen muutos: "Yllätti meidätkin"

1:28img
Julkaistu 22.10.2020 12:57

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Riihimäellä K-kauppaa pyörittävä Juuso Österman rakennutti kauppaansa oman hyllykön punalaputetuille tuotteille, joita uhkaa hävikki. "Viimeinen mahdollisuus " -hyllyköstä tuli välittömästi hitti. 

Videolla: Näin saat hevi-osaston hedelmäpussin todella helposti auki, ilman väkivaltaa!

Monet ruokakaupat alentavat elintarvikkeiden hintoja, kun niiden viimeinen käyttöpäivä lähestyy. Alennettu hinta merkitään usein punaisella tarralla, minkä vuoksi näitä ruokia kutsutaan usein "punalaputetuiksi tuotteiksi". Normaalisti punalaputetut tuotteet on kaupoissa sijoiteltu pitkin ja poikin ja asiakkaan näkökulmasta niitä on voinut olla vaikea löytää.

Aletuotteet paraatipaikalle nurkkahyllyn sijaan

Riihimäkeläinen K-kauppias Juuso Österman keksikin nostaa aletuotteet paraatipaikalle kaupan keskelle. Hävikkituotteiden hyllykköön on kirjattu isolla "Last chance" eli "Viimenen mahdollisuus".

K-Citymarket Riihimäki last chance hävikkihylly

Hävikkihyllykkö K-Citymarket Riihimäellä ja kauppias Juuso Österman.

– Hyllykkö on nyt ollut käytössä viikon, tuotteita on mennyt huomattavasti paremmin kaupaksi ja ollaan saatu hävikin määrää suorastaan järkyttävästi pienemmäksi, kauppias Juuso Österman kuvailee MTV:lle.

Hävikin määrä on pudonnut riihimäkeläiskaupassa jopa 60 prosenttia. Kauppias kertoo, että idea erillisestä hyllyköstä lähti siitä, kun kaupassa mietittiin vastuullisia ratkaisuja hävikin pienentämiseen.

–  Kaikki ruoka on arvokasta ja kun se on kerran meille ostettu, niin halutaan ne myös myydä. Ruoka ei mene miksikään vaikka se viimeinen käyttöpäivä lähenee. Mietimme, että miten asiakkaat löytäisivät tuotteet helpommin, ettei niitä olisi vain kerätty johonkin nurkkaan.

"Punalaputettujen tuotteiden ostaminen onkin siistiä"

Kauppias uskoo, että hyllyköllä on myös eräänlainen psykologinen vaikutus. Kun viimeinen mahdollisuus -hyllykkö on nostettu paraatipaikalle, tuotteiden ostaminen muuttuu jollain lailla ”siistimmäksi”.

– Ehkä hyllykkö on tehnyt sen, että punalaputettujen tuotteiden ostaminen onkin siistiä, jos vaikka aiemmin on ollut sellainen olo, ettei kehtaa tai viitsi ostaa. Olemme saaneet tästä todella positiivista palautetta ja innostus yllätti meidätkin. Ajattelimme, että tämä oli pieni juttu, mutta ihmiset ovatkin tosi innoissaan. 

LUE MYÖS: Vuosi sitten Lidlin ruokaosastolla tehtiin oleellinen muutos ja syntyi kahden euron hittituote: "Nähdään fiksuna tekona ilmaston ja lompakon puolesta"

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka