Suomalaisia kiinnostaa ruokaostoksilla ennen kaikkea tuotteiden hinta, selviää hävikkiruoan verkkokaupan Matsmartin teettämästä tutkimuksesta. Erilaisista hävikkikonsepteista on tullut hittejä monissa kaupoissa ja punalaputetut tuotteet viedään jopa käsistä.
Videolla: Näin saat hevi-osaston hedelmäpussin todella helposti auki, ilman väkivaltaa!
Kantar TNS:n kesällä toteuttamassa tutkimuksessa selvitettiin, miten tärkeää hinta on suomalaisille ruokaostoksilla. Hävikkiruoan verkkokaupan Matsmartin teettämään tutkimukseen osallistui 1020 vastaajaa Suomessa.
Tänään, maanantaina 23.11. vietetään Ruotsista lähtöisin olevaa Circular Mondaytä, kiertotalouden merkkipäivää, jota vietetään aina Black Fridaytä edeltävänä maanantaina. Tavoitteena on tuoda kiertotaloushenkiset tuotteet ja palvelut ihmisten ulottuville ja näyttää, kuinka helppoa kestävämpi kuluttaminen on.
Tutkimuksesta selvisi, että yli puolet suomalaisista kertoo pitävänsä hintaa tärkeimpänä kriteerinä, mutta ottavansa myös huomioon esimerkiksi laadun ja ekologisen kestävyyden.
– Edullisen hinnan lisäksi yli puolet suomalaisista arvostaa tuotteen laatua ja ekologista kestävyyttä. Kuluttajille tulisikin tarjota kestäviä ja edullisia vaihtoehtoja. Ympäristön kannalta kestävät vaihtoehdot voivat aidosti menestyä vain silloin, kun ne ovat myös lompakolle sopivasti hinnoiteltuja, kertoo Matsmartin Suomen-maajohtaja Michaela Böckelman.
Tätä kysyttiin: Miten tärkeää on hinta, kun ostat ruokaa?
Hinta on kaikkein tärkeintä | 18% |
Hinta on tärkein tekijä, mutta otan huomioon myös esimerkiksi laadun ja ekologisen kestävyyden | 55% |
Hinta on vähemmän tärkeä tekijä kuin esimerkiksi laatu ja ekologinen kestävyys | 19% |
Tärkeintä on vain ruoan laadun ja ekologisen kestävyyden kaltaiset tekijät | 5% |
EOS | 4% |
Punalaputetut tuotteet paraatipaikalle K-kaupassa – Lidlin hävikkilaatikko "tavoiteltu erikoisuus"
Erilaisten hävikkiruokakauppojen lisäksi ruokahävikkiä yritetään kaupoissa vähentää monenlaisin keinoin. Ruokakaupat muun muassa alentavat tuotteiden hintoja, kun niiden viimeinen käyttöpäivä lähenee. Nämä ruoat tunnetaan monissa kaupoissa niin sanottuina punalaputettuina tuotteina.
Kerroimme aiemmin riihimäkeläisestä K-kauppias Juuso Östermanista, joka keksi nostaa aletuotteet paraatipaikalle kaupan keskelle. Hävikkituotteiden hyllykköön on kirjattu isolla "Last chance" eli "Viimenen mahdollisuus".
– Hyllykkö on nyt ollut käytössä viikon, tuotteita on mennyt huomattavasti paremmin kaupaksi ja ollaan saatu hävikin määrää suorastaan järkyttävästi pienemmäksi, kauppias Juuso Österman kuvaili MTV:lle lokakuussa.
Aiemmin on myös kerrottu Lidlin suosituista hävikkilaatikoista, jotka on viety kaupoista käsistä. Monessa myymälässä aamulla myyntiin laitetut hukka-alen hävikkihevilaatikot myydään pois silmänräpäyksessä.
– Kahden euron hävikkihevilaatikosta on tullut tavoiteltu erikoisuus, jonka ostamisesta ihmiset postaavat someenkin, Lidliltä kerrottiin maaliskuussa.